FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har fått förfrågan av ett hyfsat stort företag att bygga, utveckla och sköta all drift för deras nya webbutik.
De har mer eller mindre inget klart förutom bilder + en prislista. Befintligt kundregister ska också läggas upp. Min tanke är att göra det i Magento där jag driver mina egna butiker. Utvecklingstiden begränar jag till ungefär 3 månader då det blir väldigt mkt special trots att Magento har mkt färdigt, efter det kommer jag göra uppdateringar, sköta supporten för dem internt, köra rapporter etc. Frågan är bara: Vad betalar ett företag för en webbutik? Så jag inte prisar bort mig fullständigt. Arbetet efter utvecklingstiden får jag självklart timdebitera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du jobbar på löpande räkning för utvecklingsjobbet så ligger prisnivån på 800-900 kr/timme + moms.
Löpande utvecklingssupport ligger på samma prisnivå. Om du jobbar 3 månader á 21 dagar blir det väl 504 debiterbara timmar dvs 403 200-453 600 kr + moms, som fullt rimligt. Gör du det på fastpris så blir det betydligt mer, för då tar du betydligt större risk. Jag har i denna kalkyl förutsatt att du menar 3 månader effektiv tid, då blir leveransdatumet längre fram i tiden för man ska aldrig räkna med mer än 60% beläggning i kalendertiden så blir leveranstiden 21 veckor. men om du menade 3 månader leveranstid så kan du troligen bara debitera för 303 timmar. Om en kund hyr en färdig standard-webbshop så kostar det ca 300-500 kr/ månad+moms, men då är det en standardlösning som delas av tusentals kunder. När du har en helt skräddarsydd lösning som du administrerar så får du räkna hur många timmar du beräknar att du lägger ner per månad + en riskpremie om det ska vara en fast månadskostnad. Vanlig supportkostnad för ett skräddarsytt system kan vara väldigt olika men en vanlig debiteringsmodell är 28-33 procent av investeringskostnaden/år dvs som mest 149 688 i ditt fall dvs 12 474 kr i månaden + moms. Det finns flera andra modeller, men det är ganska vanligt med prisnivåer på >10 000 kr/ månad för skräddarsydda system. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-03 klockan 11:02 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|