FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad gäller egentligen? Företag, sportklubbar, föreningar m.m har ju ofta (såklart) logotyper under copyright.
Men om man nu tex skulle skriva något om AIK Fotboll eller om Coca-Cola (i positiv dager) får man då använda sig av deras logotypbilder? Rent demokratiskt ur journalistiskt synpunkt så måste man väl även visuellt få beskriva vad man pratar om? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
http://www.arbetsformedlingen.se/Om-...s-logotyp.html
I länken ovanför hittade jag lite matnyttigt. Kanske därför medier ofta använder egna/köpta fotografier av företagslogotyperna istället för den originella bildfilen.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste alltid ha tillstånd av "ägaren" (dvs den som har upphovsrätten) av logotypen. Det är viktigt att man skaffar en skriftligt avtal om detta så man kan bevisa att man verkligen har rätt att använda logotypen, annars kan det bli sura efterräkningar.
Det finns de som ger ett ensidig tillåtelse att använda logotypen under vissa villkor, det är superviktigt att verkligen följa dessa villkor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Råkar du driva din verksamhet i USA finns även ett begrepp, fair use, som inte har någon motsvarighet i Sverige, som ger dig ännu större friheter. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|