FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har 3 e-butiker i Magneto multishop. SEO arbetet fortgår löpande onpage och offpage. Offpage vi skriver lite artiklar på satelitsidor.
Sedan ca: 1-2 månader tillbaka har en del sökord tappat placeringar. Allt från 2-4 tapp och en (viktig) från 25 till +100. Inga större förändringar, eller nästan inga skedde SEO mässigt under den tiden. Så tappen är väldigt svåra att förstå. Den senaste stora förändringen hos Google skedde under sommaren med pingvinen, så det borde inte vara orsaken. Hoppas på lite tips här, och vad jag kan kolla. Sökorden låg ganska stadigt innan, och det är bara ganske 10-20% av sökorden som tappat. Many thanks! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Google uppdaterar hela tiden... Skicka ett pm med sajten så kan jag kolla.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vart kommer länkarna till era sidor ifrån? Ligger de i texter eller på sidomenyer etc?
Ligger dem i blogginlägg så åker de ju längre ner i "värde" med tiden, alltså längre bort från startsidan. Om det rör sig om ett stort tapp kan ni ju har åkt på en smäll från Google. Men jag antar att ni haft sidorna uppe längre än 6 månader eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du med "2-4 tapp" menar att du tappat 2-4 placeringar så kan detta lika gärna bero på att dina konkurrenter fått in ett par starka länkar, förbättrat sin onpage-SEO eller någon annan av tusentals faktorer.
Särskilt om dessa sökord inte är speciellt konkurrensutsatta kan det röra sig om så lite som att två bloggare skrivit om din konkurrents hemsida, eller att de helt enkelt läst sig till hur man bör skriva titletaggar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Sajterna har en massa inlänkar. Mest från texter i artiklar osv. Och viss reklam.
Konkurrenterna har inte gjort onpage SEO eller fått starkare inlänkar vad jag kan se. Alla "ras" skedde i januari ungefär samtidigt. Det är det som oroar mig och jag hittar ingen logisk förklaring. Eftersom det de flesta inte tappat alls, och de som tappat, har tappat så lite så rör det sig inte om någon bestraffning eller liknande. Mycket förvirrande och irriterande! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har inte koll på om det kom någon algoritm-uppdatering då. Men hur gammal är sajten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
kolla i Google WMT om du har fått nått meddelande.
Du kan ha fått en -100 penalty på det andra sökordet, hur har du byggt dina länkar ? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|