FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det tillåtet för en person att ta emot och skatta för pengar och sedan föra över dem ("ge") pengarna till en annan person? Då jag fortfarande är minderårig så krävs det ibland att en av mina föräldrar registrerar sig åt mig för att kunna nyttja en specifik tjänst, varav det ibland händer att de tar emot och skattar för pengarna för att sedan ge dem till mig.
Jag tycker själv att det inte borde vara några konstigheter med detta. Det allra viktigaste och steg 1 i det hela är ju att de intjänade pengarna skattas - vilket de gör. Alltså inga konstigheter med den delen. Vad mina föräldrar sedan gör med pengarna är väl upp till dem? Hur många föräldrar hamnar i trubbel för att de ger sina barn månadspeng eller bidrag när de ska köpa olika saker? Jag väljer att fråga er eftersom att det finns många kunniga på detta forum och för att jag vill vara helt säker på hur det ligger till innan jag tar för givet att det är tillåtet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I grunden får du inte ge bort skattade pengar ens, då tycker skatteverket att dom ska beskattas en gång till.
Men eftersom dom är dina föräldrar så är det inga problem, och eftersom det inte finns någon gåvoskatt kvar med så. Dock kan det bli negativ skatt för dina föräldrar om dom får mycket pengar, då deras skattesatts ökar och dina pengar minskar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"Till privatpersoner som inte har något eget företag betalar vi ut pengar som lön. Därför krävs av skattemyndigheten att löneskatt och sociala avgifter dras från dina pengar innan vi betalar ut dem. " Jag har tolkat detta som att alla pengar är färdigskattade innan de betalas ut. Är detta en korrekt tolkning? Löneskatt är väl den skatt som man betalar när man fått lön? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ingen av mina föräldrar är några stora inkomsttagare men det ligger en poäng i det du skriver. Dock förstod jag inte helt, är det någon skatt som inte dragits när de betalat ut pengarna om man tolkar deras text? Jag tolkar det som att all skatt har betalats och att skatteverket får kontrolluppgifter som bekräftar det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kan läsa vad som gäller för gåvor på Skatteverkets utmärkta hemsida:
http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014379.html Eftersom det handlar om dina föräldrar så torde det snarare betraktas som förskott på arv om ni inte anger något specifikt själva.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-02-24 klockan 16:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Om du utför ett arbete eller erbjuder en tjänst vars betalning betalas ut till dina föräldrar så kan (observera kan) det vara olagligt. I ditt fall så är det osannolikt att du på detta sätt skulle kunna undkomma skatt, snarare så är det väl så att du får betala mer skatt än vad du skulle ha behövt annars (du behöver i princip tjäna mer än dina föräldrar för att det ska hända). Jag kan tänka mig att Skatteverket inte kommer att kunna svara på din frågan direkt men jag hoppas att du får ett svar och att det löser sig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Det är korrekt som PatrikWeb, Tartareandesire och Westman skriver.
Det är även så att du går miste om pensionsinbetalningarna som kommer från arbetsgivaravgifterna. De hamnar nu på dina föräldrars pension i stället. Skattesatsen som din affiliate betalar är preliminärskatt, dvs den kan komma att justeras som övriga skrivit här i tråden. Du bör uppge till din affilate att de ska beräkna skatten som om du hade din förälders inkomst, så slipper din förälder kvarskatt för denna mellanskillnad. Detta beror på att skatteskalan är progrssiv, dvs man betalar högre procentsats på den sista intjänade hundralappen ju högre inkomst man har, upp till 57%. Men har man låg inkomst så är den lägre. Din affiliateinkomst är troligen mycket lägre än din förälders inkomst och därför kommer de dra för lite skatt. detta kommer skattemyndigheten räkna ut vid den slutliga skatteberäkningen och då kommer din förälder att få en rejäl kvarskatt (obehaglig överraskning som man helst vill slippa). Om du anger din förälders inkomst (årslön eller månadslön) samt skattetabell (29-37) samt skattekolumn (1-6), samt din inkomst (årslön eller månadslön) samt skattetabell (29-37) samt skattekolumn (1-6) så ska jag hjälpa dig räkna ut beloppen gganska exakt, så förstår du vad jag menar. Men jag skulle vilja fråga om din ålder för du kan faktiskt tjäna egna pengar som anställd långt innan du är 18 år. För att driva företag kan man få dispens från 16 år men som anställd, dvs när de betalar ut lön så går det att få dispens även vid lägre ålder. Jag själv fick dispens för att sommarjobba redan när jag var 14 år, så jag kunde arbeta ihop pengar till min egen moppe som jag köpte en vecka INNAN jag fyllde 15 år, med egna intjänade pengar. Detta var 1979 så mopederna gick i max 30 km/tim och bara det faktum att man fyllt 15 år gjorde att man fick köra moppe på vägen. Då var inga mopeder registrerade med nummerskylt heller. Så det är lite annorlunda idag. Då ska man tänka på att det jobb jag gjorde var ett industriarbete som montör av keytops-omkopplare till tangentbord i kassaapparater. Sen beror det på hur flexibla den affiliate du använder är. Bara ett tips att spinna vidare på. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-25 klockan 01:34 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|