FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilken brandvägg ger bästa skyddet mot hackare? Om man vill att alla portar på datorn skall byta till en helt olik ip-adress finns det något program som ordnar detta så att man blir osynlig jämfört med att ha en fast ip-adress?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hm, varför inte bara stänga ner alla portar på routern?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ingen router.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Program kan inte byta IP-adress. IP-adress blir du tilldelad en av din ISP, antingen en som byts ibland (dynamisk) eller en som du alltid har (fast). Bakom detta IP kan du ju själv sätta upp ditt nät hur du vill - du kan t.ex. lägga varje dator i ett eget nät, eller t.ex. sätta att din arbetsstation skall ha samma IP som din publika IP. När det gäller din arbetsdator så skall du göra följande för att skydda dig: * Kör NAT:at nät * Se till att alla portar är stängda * Kör något operativsystem som inte är Windows Gör du detta så kommer du ha ett helt OK skydd mot hackare. Det samma gäller i princip för en server, men där måste du ju öppna de portar som dina klienter ansluter mot. När det gäller server skulle jag även ha en hårdvarubrandvägg imellan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag menar en vanlig arbetsdator och tänker mest på mjukvarubrandvägg. Läste ett tips på nätet att Comodo firewall skulle vara bäst och den är också gratis.
http://personalfirewall.comodo.com/free-download.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Skaffa en router. Mjukvarubrandvägg kommer inte at hjälpa dig, speciellt inte om du kör Windows. Allvarligt, skaffa en router!
Edit:En sökning som kan hjälpa dig påvägen Senast redigerad av coredev den 2013-02-15 klockan 16:28 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sen krävs det grundläggande kunskaper i IT-säkerhet och sunt förnuft för att klara sig bra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|