FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag sålde mitt AB för cirka 1 år sedan. AB såldes till ett företag som säljer det vidare. Nu har företaget sålts vidare och den nya ägaren frågar efter bokföringen. Jag har de någonstans i förvaringsmagasinet ![]() Det finns ingen fuffens eller liknande i bokföringen men vad har jag för skyldigheter att ta fram dessa papper till den nya ägaren? Borde inte detta skötts tidigare när jag lämnade över bolaget? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
De nya köparna är väldigt på just nu senaste dagen. man undrar om det är någon fuffens de har på g?
Nån som kan ge råd? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
om du känner att det är fuffens så skit i det. säg att du är bortrest. hänvisa dem till skatteverket eller bolagsverket om de vill veta några siffror.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om inte du lämnar ut bokföringen så är det DU som har något fuffens för dig. Bokföringen måste bevaras i 7 år så det måste du lämna ut till de nya ägarna, och att du inte lämnat detta vidare tidigare är faktiskt ditt ansvar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
De måste självklart kunna bevisa att de är de nya ägarna med registerutdrag från Bolagsverket och legitimation.
Du ska ta kopior på de handlingarna och de ska signera bredvid kopian på sin legitimation. Sen är du helt safe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det roliga var ju att det inte äns är firmatecknaren som skulle hämta papperna.
Nu har jag bett att firmatecknaren ska komma och hämta dessa. Han ville inte att jag skulle skicka det rekommenderat och var rädd att det skulle komma bort. Han blev arg när jag talade om att jag lämnar ut endast till firmatecknare. Han bor i Göteborg så nu får han komma upp och hämta det då. Tack alla för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Se även till att få kvitto på att du lämnat ifrån dig handlingarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
När du säljer bolaget så är du skyldig att lämna över alla bolagets tillgångar, dvs bokföringen är en del av tillgångarna. Vägrar man lämna över tillgångar (exempelvis bokföringen) så kan bolagets nya företrädare begära handräckning av KFM för att handgripligen fysiskt hämta grejerna... När du väl lämnat över de kompletta grejerna så har du inga skyldigheter kvar gentemot bolaget. Ägaren har egentligen inget med bolagets skötsel att göra. Däremot ligger det i ägarens intresse att på bolagsstämman utse en bra styrelse. Styrelsen utser sedan VD (som i princip bara är en anställd). I större bolag brukar detta vara tydligt då VD ofta inte ens får sitta i styrelsen, men bjuds in av styrelsen att presentera bolagets verksamhet och redogöra för affärsplan m.m. I riktigt små bolag är ägare, styrelse och VD samma person. Men det är juridiskt olika ansvar för de olika rollerna så det kan vara bra att hålla koll på vilken roll man företräder i olika sammanhang. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-31 klockan 03:36 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Stämmer det, vad händer om de nya ägarna får revision tre veckor efter överlämning och nåt fel har begåtts 18 månader sedan av tidigare ägaren? Är det köparens skyldighet att göra en såpass grundlig DD före köp?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|