Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kille tänker anmäla mig för ekobrott - Vad händer nu?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-18, 16:38 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Kille tänker anmäla mig för ekobrott - Vad händer nu?

Ja den senaste tiden har varit väldigt jobbig och det verkar som personerna som ogillar mig radar upp sig i en lång kö med målet att göra det så jobbigt för mig som möjligt.

Idag fick jag klart för mig att en person som är sur för att han och hans kompisar blivit avstängda från min server tänker anmäla mig för ekobrott. Han tar för givet att jag har smitit från skatten vilket inte stämmer.

Jag är ganska ung och har därmed inget fast jobb som inbringar en stadig inkomst för mig, i princip alla pengar tjänades via Paypal och jag hade inte uppnått gränsen för att behöva skatta.

Nu på senare tid blir alla pengar skattade av företagen vars betallösningar jag nyttjar innan de hamnar i min plånbok, så där kan verkligen ingenting gå fel.

Trots att det känns som jag inte borde ha något att oroa mig över så känner jag mig ändå nojjig och orolig. Vad är det som kommer hända nu egentligen? Kommer de kalla in mig till förhör och binda fast mig i en stol & kräva fram papper på allt jag tjänat eller hur kommer det egentligen gå till?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 16:44 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Låt han anmäla bara, sedan gör en anmälan tillbaka för falsk tillvitelse och förtal.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 16:47 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Så länge du inte medvetet hållit undan stora summor pengar så har du inget att oroa dig för. Det är förmodligen bara småungar som är sura. Man kan polisanmäla någon för vad som helst, oavsett om det är ett brott eller inte men polisen kommer inte att inleda en förundersökning om det inte finns något att gå vidare med. Man behöver inte specificera ett brott i en anmälan, det är polisens jobb att avgöra. Eventuellt kommer de fråga dig vad det handlar om. Jag tror emellertid inte att någon av de som hotar dig kommer att göra någon anmälan ens. En anmälan tillbaka enligt Patriks förslag är bara slöseri med tid, strunta i dom bara. Förstår inte att man vill driva en spelserver med allt skräp man får på köpet

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-18 klockan 16:50
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 16:48 #4
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Ja den senaste tiden har varit väldigt jobbig och det verkar som personerna som ogillar mig radar upp sig i en lång kö med målet att göra det så jobbigt för mig som möjligt.

Idag fick jag klart för mig att en person som är sur för att han och hans kompisar blivit avstängda från min server tänker anmäla mig för ekobrott. Han tar för givet att jag har smitit från skatten vilket inte stämmer.

Jag är ganska ung och har därmed inget fast jobb som inbringar en stadig inkomst för mig, i princip alla pengar tjänades via Paypal och jag hade inte uppnått gränsen för att behöva skatta.

Nu på senare tid blir alla pengar skattade av företagen vars betallösningar jag nyttjar innan de hamnar i min plånbok, så där kan verkligen ingenting gå fel.

Trots att det känns som jag inte borde ha något att oroa mig över så känner jag mig ändå nojjig och orolig. Vad är det som kommer hända nu egentligen? Kommer de kalla in mig till förhör och binda fast mig i en stol & kräva fram papper på allt jag tjänat eller hur kommer det egentligen gå till?
Eftersom du säger att du betalar din skatt och är oskyldig lär ärendet skrivas av.
Jag är långt ifrån skatteexpert, men om du inte fått dispens ska man väl betala skatt från 1a kronan.
Sedan får man tillbaks pengar för grundavdrag osv.

Ring skatteverket och fråga, de är till för att hjälpa.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 16:54 #5
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tack för era svar. Jag ska ringa skatteverket så fort jag kan. Jag har då en följdfråga: Är det tillåtet för ens förälder att ta emot skattade pengar åt mig? Pengarna är ju fortfarande skattade och myndigheterna har fått mer procentuellt än vad de hade fått i normala fall eftersom det skattats för en vuxen person och inte ungdom.
Oläst 2013-01-18, 16:58 #6
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Är det olika personer som försöker ställa till det för dig eller är det samma kille som kollade ditt ip från skype?
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-18, 16:59 #7
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Är det olika personer som försöker ställa till det för dig eller är det samma kille som kollade ditt ip från skype?
En annan kille och hans kompisgäng. Jag fick reda på anmälningen via facebook där han laddat upp en bild på en anmälningsblankett, tillsammans med meningen "Hej, nu jävlar".

Och tartar jag börjar fundera mer och mer jag också vad jag utsätter mig själv för. Man får ta emot mycket hat när man har att göra med avstängda personer.
Oläst 2013-01-18, 17:04 #8
Medlem

Medlem

Är det en minecraft tjänst som det gäller i det här sammanhanget?
Oläst 2013-01-18, 17:06 #9
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Är det en minecraft tjänst som det gäller i det här sammanhanget?
Ja det stämmer. Paypal användes mycket riktigt som betalningsmedel ett längre tag men det var på den tiden jag knappt hade några donationer alls, och så fort jag hade överskrivit den lagstadgade skattegränsen så blev jag avstängd från Paypal och tvungen att verifiera mig. Efter det har jag använt en annan betaltjänst som skattar pengarna innan de betalas ut så jag har haft bra samvete hela tiden.

Det är i övrigt knappast mer än en månadslön för många av er som skriver här så i värsta fall rör det sig om någon hundralapp som inte har blivit skattad korrekt, vilket jag i så fall får efterskatta eller vad man nu gör.
Oläst 2013-01-18, 17:10 #10
Medlem

Medlem

Jag skulle vilja påstå att man utsätter sig för rätt mycket problem genom att hosta minecraft tjänster. Dels för ddos attacker men även massa annat strul av just den anledningen att den åldersgruppen som kör minecraft inte drar sig för att bråka och ställa till med problem, dom vet oftast inte bättre. Så ja om du ska hosta minecraft så är det nog inte sista gången du råkar ut för den här typen av problem

Själv har jag i princip förbjudet minecraftservrar hos oss just för att inte utsätta oss själva för såna där personer.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017