FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag använder en synology med 4 diskplatser.
Jag kör RAID 1 med 2x2TB diskar i den just nu, alltså de är speglade. Nu satte jag in en tredje disk på 2TB och snart kommer även en fjärde 2TB Vad är det bästa RAID jag kan köra för att få ut så mycket som möjligt av denna kombination? Jag fattar inte riktigt hur SHR funkar: http://forum.synology.com/wiki/index...Hybrid_RAID%3F Kan någon förklara det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag kan inte specifik hur synology funkar men den kör nog samma raidtyper som de flesta andra. Kör du fler än 2 diskar ska du köra raid5 för att få ut så mycket data som möjligt. Med raid5 så går det alltid åt 1 disk för redundans. Du kan köra 3 diskar med raid5 och förhoppningsvis kan man utöka till 4 diskar utan att behöver göra om sin raid utan bara utöka live.
Nackdelen med raid5 är att det går åt rätt mycket prestanda att räkna ut data till reservdisken och går en disk sönder ja då kommer diskarna få jobba järnet tills som rebuildat upp en ny ersättningsdisk, det är främst skrivning till raid5 som är krävande. Kan du tänka dig köra raid10 och tappa 2 diskar (funkar inte med 3 diskar) så får du säkerligen bra mycket bättre prestanda om det är viktigt för dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Föresten, du kanske inte vill ha någon redundans alls, då kan du köra raid0 och nyttja alla kapacitet för fillagring men ofta vill man ha någon typ av redundans och med raid5 som sagt så tappar du bara en disk oavsett antalet diskar totalt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tackar för svar!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet inte riktigt heller hur SHR fungerar, men det verkar vara en gyllene medelväg - du får snabb spegling med maximalt utrymme för lagring. Jag kör det hemma på min NAS, 2 lika diskar ger 1 disks utrymme med 1 disks spegling.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|