FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej! Jag har köpt ett php-script av en kille som fungerar väldigt bra, saken är bara den att när en person beställer ett guldigt namn till exempel, så spelar det ingen roll om personen heter t.ex JONAS, för scriptet kommer ge honom namnet jonas - alltså inga stora bokstäver fungerar.
PHP-kod:
Kan PHP-script inte känna av när folk använder stora bokstäver eller vad är det som är knasigt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
På Windows matchar 'GULD' och 'guld' både gULd och GulD osv. PHP använder OS funktioner internt för att känna av stora & små bokstäver på t.ex include & require.
På Linux är allting case-sensitivt, dvs GULD matchar endast GULD. Du kan söka i koden för kommandot "doCommandAsConsole" och se om den kör strtolower($var) någonstans, ta bort det och testa igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
PHP-kod:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Japp det har den nog högst troligen.
Det koden gör är att den delar upp strängen $_REQUEST['sms'] i olika delar vid varje mellanslag, och lägger sedan in det i en array som heter $sms. Sen har du, precis som du misstänkte, strtolower (String to lowercase). Och det är precis där ditt "fel" ligger. Testa byt ut den där kodsnutten till: PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det som sker är att texten som finns i $sms delas upp på mellanrum och varje ord som skapas då görs om till små bokstäver. För att lösa problemet och få den funktionalitet du vill, byt ut strängen till: PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
PHP-kod:
Har sökt igenom hela scriptet och hittar inte liknande kod på något annat ställe, så jag förstår inte varför det inte fungerar. Det måste dock finnas någon anledning till att det står Låt vara och att koden ligger där ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
haha ja troligen
![]() Vad tror du om du gör såhär? Kör med koden jag gav dig först. Efter if-koden som du visade i första inlägget, så skriver du den "riktiga" koden igen. Förstår du? Min kod Första inläggets kod (if ($sms['1'] =......) Den riktiga koden ($sms = explode(' ........) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||