FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Jag ska nu sätta upp en ny VPS. Nu har jag snöat in på att testa Nginix istället för Apache. Tanken med denna VPS är att 3-4 webbutiker, varav en är ganska stor. Det tråkiga är att det verkar vara få som använder OpenCart på nginx server. Hur är era erfarenheter? Jag kan lite grundläggande inom debian och Apache men LÅNGT ifrån guru. Hur stor skillnad i fart kommer det bli med Nginx? Svårare att konfigurera? Stort tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag är inne på att följa en guide från "howtoforge"
Men svar på min fråga. Är det mer krångel med nginx? Och kommer jag märke någon skillnad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu har jag aldrig kört Opencart på Apache utan enbart på nginx och för mig har det fungerat utan några som helst problem. Tänk på att SEO-länkarna inte fungerar out-of-the-box eftersom utvecklaren förlitar sig på Apache .htaccess filer utan man får peta in en rad i sin nginx konfiguration för den sajten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaret Jayzee!
Då ska jag ta och sätta upp en vps med debian 6, och nginx. Vet du mer exakt vart jag ska "peta in"? Bör man lägga in 64-bit debian eller ska man hålla sig till 32-bit? Kommer troligtvis inte behöva mer en 4gb ram, men det vet man ju aldrig förns senare.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Senast redigerad av jayzee den 2012-12-18 klockan 14:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Spar dig själv många timmar och kör LEMP istället. Du kommer förmodligen inte aktivera APC om du kompilerar från grunden antar jag, vilket LEMP fixar åt dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
APC ingår INTE i PHP såsom väldigt många tror, utan är en modul man kan kompilera och ladda in när som helst. Personligen föredrar jag xcache anyday över APC.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu vart det mycket Jazee. Det vet jag inte om jag vågar mig på.
Rookie som man är så är det alltid bra att kunna följa guider, och på den fronten är MySQL bra ![]() Adestro: Jag får ta mig en titt till på LEMP, annars tycker jag guiderna på howtoforge är väldigt bra. Det var annars denna jag tänkte köra på: http://www.howtoforge.com/perfect-se...nx-ispconfig-3 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Behöver du verkligen en DNS och IMAP server också (BIND + Dovecot)?
Hade jag varit du så skulle jag kolla upp en annan (minimal) tutorial. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|