Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Märker du av krisen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-05, 08:49 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Standard Märker du av krisen?

Det är ganska negativa siffror kring företagande som presenterats de senaste dagarna. I januari månad så gick 580 aktiebolag i konkurs, rekord sedan 2003. Jämfört med 2012 så ökade antalet konkurser i januari med nästan 11 procent.

Samtidigt så minskar också antalet nya företag. Antalet nya företag som registrerades hos Bolagsverket har minskat med 10,5 procent jämfört med januari förra året. Under hela 2012 minskade dessutom nyföretagandet med 10,9%.

Källor: Creditsafe och Nyföretagarbarometern

Hur ser det ut i era egna verksamheter? Märker ni av kristiderna?
Oläst 2013-02-05, 09:26 #2
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Tantolunden Tantolunden är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2012
Min business helt och hållet reklamdriven.
Mina marknader är primärt USA och Norden. Ej övriga EU, ej heller Asien/Oceanien.
Att döma av RPM (revenue per 1000 pageviews) så har det varit en vändning borta i USA nu, till det bättre. Å andra sidan drivs min RPM även av hur populära mina sajter är, naturligtvis. Desto populärare sajt, desto fler reklamköpare - och då stiger priset. Även här i Sverige ser jag samma sak om än på en mindre skala då antalet besökare av naturliga skäl är lägre här.

Men som svar på din fråga: nej, hos mig märks det inte av någon kris. Snarare en gryende optimism.

Det vore mycket intressant att höra från andra i samma båt om ni ser samma sak.
Tantolunden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 11:10 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Vi märker ju av det, många företag som drar ner och så.

Vi är fortfarande ett tillväxtföretag som ökar hela tiden, åt andra sidan är det ju svårt veta hur mycket mer tillväxt det hade varit om det såg annorlunda ut.

Vissa områden har man förlorat några kunder på, och är väl minskning med 40-60k per år för oss. Sedan kanske 20-40k som vi inte är säkra på om det handlar om det ekonomiska läget.

Dock kan man inte sitta still i det läget som det är, man måste utveckla sig och bredda sin verksamhet, även utanför landet.

Så jag håller väldigt mycket på lansera nya tjänster och även internationellt utanför Sverige.

Orsaken är ju att jag bara är 27 år, vilket betyder jag måste dra in 100-200 miljoner netto till minst för klara min livstandard livet ut.

Och det är väldigt många år kvar i livet så världens lär förändras mycket under om åren, så lika bra man förebygger för framtiden redan direkt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 13:09 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Konkursstatistiken tycker jag inte är en bra indikator på om det är bra konjunktur eller inte, för en konkurs tyder på att ett företag haft en längre tids motgångar kanske flera år, så konkursen tyder mer på att ett enskilt företag redan haft en lång nedgång/svåra motgångar. Det förekommer (även om det inte är helt vanligt) att företag som går i konkurs har fulla orderböcker och jobbar för fulla muggar men att vändningen kom för sent, de jobbar med kniven på strupen och skatteverket och andra fodringsägare står i farstun med yxan i högsta hugg. Särskilt skatteverket har ju sitt regelverk så de "måste" hugga ihjäl företag som inte har likviditet att betala skatten i tid (efter en lång tid).

Konkurser är nästan alltid en konsekvens av akut likviditetsbrist, så företaget inte kan betala kritiska skulder i tid. Ett företag som har en välfylld kassa kan gå med förluster under många år och "härda ut" istiden, medan ett företag som har svag likviditet inte klarar kriser särskilt bra utan kan tvingas kasta in handduken trots att det har bra produkter, bra medarbetare och fina kunder men att de pga långa säljcykler och tunga investeringar hamnar i akut likviditestkris på kritiska skulder och att ägarna inte har finnasiella muskler eller uthålligheten som behövs.

Jämför gärna med TetraPak som gick med brakförluster i sina första 13 år innan de visade vinst, sen har de skrivit historia som ett enormt framgångsrikt företag. Men förlusterna höll på att knäcka ägaren Åhlén & Åkerlund innan vändningen kom. Deras VD Holger Crawford gav upp och gick till sitt bolag Gambro (som skapade Pacemakern) och Ruben Rausing tog över rodret helt och hållet.

Inom IT-konsultsvängen så har det redan varit en lång period av minskad efterfrågan så nu känns det inte som någon särskilt stor förändring, snarare är det lite signaler som pekar uppåt.

Däremot är registreringen av nya företag en indikator på vad människor tror om framtiden och även en indikator på om det finns investerinkapital för såddfinansiering.

Hur det går med antalet börsintroduktioner tycker jag är irrelevant för det är bara 1 av 1800 aktiebolag som är börsnoterade. Så de är extrema undantag om man ser till antalet företag. Däremot är de stora i omsättning och antal anställda så de påverkar ju samhällsekonomin i hög utsträckning.

Börsen har däremot gått upp ganska hyfsat senaste året så där visar det signaler på uppgång.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-05 klockan 13:21
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 13:22 #5
retypejonas retypejonas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Medlem

Ja, jag tycker det har blivit tuffare att hitta vettiga jobb med skälig betalning som konsult.

Andelen som kommer med ett tiosidigt häfte till kravspec och hostar och slutar svara om man begär mer än ett par tusen för jobbet har alltid varit relativt hög... men tycker den är skyhög nu.

Känns som mitt underlag är rätt för "mikro" för att dra några generella slutsatser om konjunktur dock. Skulle lika gärna kunna vara dålig timing & otur på senaste tiden

Senast redigerad av retypejonas den 2013-02-05 klockan 13:34
retypejonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 13:46 #6

Världen förändras, varför ha anställda när man ska ha 10-200 anställda mot samma kostnad som 1 i Sverige utomlands.

I princip så är all produktion billigare ha utomlands, finns vissa undantag.

Många tjänster kan man ha utomlands, utveckling, support etc etc.

Enda jobbet som behöver finnas i Sverige är ju dom jobb som kräver fysisk närvaro, exempelvis rot/rut. Eller fysiska jobb i butiker/resturanger.

Bara LAS och alla andra regler är ju en orsak varför man inte bör ha anställda i Sverige ens.

Samt många jobb försvinner när man effektiviserar verksamheter och stor del kan skötas av maskiner i produktion.

Bara matbutiker går ju mer och mer mot självscanning system.

Sedan självklart gör inte en kris inom hela EU och även övriga delar av världen saken smidigare.

Sedan gör den Svenska skatten att många möjliga jobb försvinner då dom inte är lönsamma göra med så hög skatt. Eller att det är mycket pappers skit för små saker.
Oläst 2013-02-05, 14:00 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Världen förändras, varför ha anställda när man ska ha 10-200 anställda mot samma kostnad som 1 i Sverige utomlands.

I princip så är all produktion billigare ha utomlands, finns vissa undantag.

Detta är ju iofs rätt sjukt och bör vara en parantes i världshistorien känns det som.

Kina och övriga Asien kan ju inte producera varor och tjänster åt resten av jordklotet medan t.ex. Sverige bara utgörs av kommunala tjänstemän och mediafolk. Förr eller senare kommer vårt försprång vara uppätet och då kommer denna snedförvridning inte direkt ligga oss i fatet..

Så småningom bör lönerna normaliseras (västvärlden ner & utvecklingsländer upp) så att det fungerar att producera saker närmare marknaden de ska säljas på.

Sen så känns det också som att man inte kan hänga upp tillvaron på en ständig tillväxt och effektivisering och samtidigt att alla ska jobba 40 timmar i veckan.

För varje år som går behövs det färre människor för att mätta basbehovet för befolkningen och det måste finnas en gräns för hur mycket konsumtionsbehov vi kan uppfinna för att hålla hjulet snurrande, om inte pg.a. kreativitetsbrist så pg.a. miljöhänsyn.

Jag ser en framtid där vi har kanske 30 timmars arbetsvecka istället, och konsumerar mindre och sundare. Så försöker jag iaf leva själv

Köper också "närproducerade prylar" om möjligt. Förstår dock att börsbolag och vinstdrivande företag i allmänhet är mer eller mindre tvungna att avlöna 1000 indier istället för 1000 dyra svenskar som kräver en kvarts kafferast precis när de börjat jobba för dagen.

Problemet dock av de erfarenheter jag hört av kunder som försökt göra webbprojekt outsourcade till Indien och sedan kommit till mig, är att det behövs 1000 svenskar för att styra de 1000 indierna för att projektet inte ska haverera

Senast redigerad av retypejonas den 2013-02-05 klockan 14:14
Oläst 2013-02-05, 14:06 #8
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Konkursstatistiken tycker jag inte är en bra indikator på om det är bra konjunktur eller inte, för en konkurs tyder på att ett företag haft en längre tids motgångar kanske flera år, så konkursen tyder mer på att ett enskilt företag redan haft en lång nedgång/svåra motgångar. Det förekommer (även om det inte är helt vanligt) att företag som går i konkurs har fulla orderböcker och jobbar för fulla muggar men att vändningen kom för sent, de jobbar med kniven på strupen och skatteverket och andra fodringsägare står i farstun med yxan i högsta hugg. Särskilt skatteverket har ju sitt regelverk så de "måste" hugga ihjäl företag som inte har likviditet att betala skatten i tid (efter en lång tid).

Konkurser är nästan alltid en konsekvens av akut likviditetsbrist, så företaget inte kan betala kritiska skulder i tid. Ett företag som har en välfylld kassa kan gå med förluster under många år och "härda ut" istiden, medan ett företag som har svag likviditet inte klarar kriser särskilt bra utan kan tvingas kasta in handduken trots att det har bra produkter, bra medarbetare och fina kunder men att de pga långa säljcykler och tunga investeringar hamnar i akut likviditestkris på kritiska skulder och att ägarna inte har finnasiella muskler eller uthålligheten som behövs.
Ja, fast dyker kristider upp och det blir svårare att få loss kapital så kan det vara just det som stjälper företaget. Är det inte kristider så kan företag som gått dåligt lättare återhämta sig. Naturligtvis påverkas antalet konkurser av konjunkturen.

retypejonas, du behöver inte bry dig så mycket om vad Patrik skriver. Han lever i en fantasivärld som inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.
Oläst 2013-02-05, 14:13 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg

retypejonas, du behöver inte bry dig så mycket om vad Patrik skriver. Han lever i en fantasivärld som inte har särskilt mycket med verkligheten att göra.
Ja, jag har börjat inse att han är en sån där "superentreprenör" där image och att hate:a på svenska skatter och byråkrati är högt på agendan
Oläst 2013-02-05, 14:37 #10

Citat:
Ursprungligen postat av retypejonas Visa inlägg
Ja, jag har börjat inse att han är en sån där "superentreprenör" där image och att hate:a på svenska skatter och byråkrati är högt på agendan
Vi får väl se vad som händer i framtiden, vem som har rätt.

Sanningen är ju att vi lever mycket längre nuförtiden, samtidigt allt mer maskiner och automatik tar över.

Jag tror att vi kommer komma till en gräns där det kommer vara hög arbetslöshet, och där människor är en belastning i antal.

Sverige är ett bidragsland, där man ska försörja det som är sämst i landet. Och straffskatta företagen till döds.

Det lönar sig inte arbeta i Sverige alls, du kommer aldrig kunna tjäna på arbete. Du kan vara mer eller mindre slav bara.

Sverige har väldigt lite erbjuda internationellt sätt, är väl malm och skog endast nästan.

Forskning och så är ju inga problem flytta ut.

Sverige är väldigt beroende av hela världen, import och export.

Om man skärmade av Sverige från världen och bara gick tillbaka till egen produktion och jordbruk så hade läget blivit helt annat.

Men då får vi inte så mycket elektronik :P
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017