Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frågor om co-location och egen server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-25, 04:48 #1
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Standard Frågor om co-location och egen server

Efter att ha kollat runt lite så har jag insett att det kanske vore bäst i längden att faktiskt plocka ihop en egen server och låta något företag sköta driften i form av co-location (ett begrepp jag aldrig fördjupat mig i förrän nyligen).

Jag har dock några frågor och funderingar:

1. Går det till på så sätt att jag köper alla delar till servern, plockar ihop den själv och sedan fraktar jag den till företagets datacenter? Eller är det möjligt att få sin server ihop-plockad? Jag har nämligen ingen kunskap om det och även om det vore kul och nödvändigt att lära sig så känns det som att man inte vill pilla med en sådan viktig sak och riskera att sabotera något, det måste liksom bli gjort ordentligt.

2. Vet ni någon bra hemsida där man kan köpa allt det man behöver i en server till ett billigt pris?

3. En server.. det ordet är jag inte helt hundra på vad det egentligen innebär. Går det till på samma sätt som med en dator att man köper innehållet till den och i så fall vad är det för "komponenter" man behöver ha med? Processorn förstår jag är en av delarna

4. Fungerar det på samma sätt som när man hyr en dedikerad server, att man får tillgång till SSH och sådant eller måste man konfigurera och få till allt sådant själv? Det kanske co-location företaget sköter..

Sist men inte minst, har ni något tips på ett så billigt ihopplock som möjligt med "helt okej" processor och ganska mycket RAM?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 07:11 #2
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota Visa inlägg
Efter att ha kollat runt lite så har jag insett att det kanske vore bäst i längden att faktiskt plocka ihop en egen server och låta något företag sköta driften i form av co-location (ett begrepp jag aldrig fördjupat mig i förrän nyligen).
Det är inte ofta en hostingleverantör vill sköta driften av en colo-server. Det beror på att de har svårt att garantera tillgång på reservdelar till din server då de kanske inte har vana att jobba med just det servermärker du väljer.

Men självklart erbjuder de plats, ström och internetanslutning till din coloserver. Men själva driften får du själva ansvara för.

Citat:
Ursprungligen postat av Dakota
1. Går det till på så sätt att jag köper alla delar till servern, plockar ihop den själv och sedan fraktar jag den till företagets datacenter? Eller är det möjligt att få sin server ihop-plockad? Jag har nämligen ingen kunskap om det och även om det vore kul och nödvändigt att lära sig så känns det som att man inte vill pilla med en sådan viktig sak och riskera att sabotera något, det måste liksom bli gjort ordentligt.
Ja, så brukar det vara. Om du inte har kunskapen själv om hur en server är det kanske vettigt att hyra en server istället. Då står hostingleverantören för alla hårdvarufel under hyrestiden.

Citat:
2. Vet ni någon bra hemsida där man kan köpa allt det man behöver i en server till ett billigt pris?
http://www.dell.com/se/foretag/p/servers?~ck=anav
http://www.dustin.se/xgroup/13111/rack/
http://www.mullet.se/
http://www.eco-finder.com/

Citat:
3. En server.. det ordet är jag inte helt hundra på vad det egentligen innebär. Går det till på samma sätt som med en dator att man köper innehållet till den och i så fall vad är det för "komponenter" man behöver ha med? Processorn förstår jag är en av delarna
Ja om du har kunskapen. Jag skulle dock rekommendera att inte plocka ihop själv utan köpa en färdig server. Detta för att dagens servrar är lite komplcierade med kyla m.m. då de är små (1U höga).

Citat:
4. Fungerar det på samma sätt som när man hyr en dedikerad server, att man får tillgång till SSH och sådant eller måste man konfigurera och få till allt sådant själv? Det kanske co-location företaget sköter..
Colocation är du själv ansvarig för all hård och mjukvara. Du bestämmer alltså själv om du ska ha SSH på servern. Du installerar servern själv innan du skickar server.

Citat:
Sist men inte minst, har ni något tips på ett så billigt ihopplock som möjligt med "helt okej" processor och ganska mycket RAM?
Det beror helt på vad du ska ha servern till. Ska du ha den som enkel mailserver för en enda användare klarar du dig med något billigt begagnat. Ska du köpa upp Aftonbladet och köra www.aftonbladet.se så behöver du ett fullt rack eller två med servrar.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 10:53 #3
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Uner de 20 åren jag har jobbat med drift så har världen gått från co-location till dedikerade servrar till virtuella maskiner. Det finns specifika fall då alla tre kan användas med fördel men flexibiliteten och kostnadsbilden av en virtuell maskin är svårt att argumentera mot.

Anledningen till att man gick till dedikerade servrar från co-location är som nämns ovan - man slipper ansvaret för hårdvaran. Om en disk går mitt i natten vill du inte ha ansvaret för det. Lite mer pengar men i långa loppet lika effektivt ekonomiskt och man slipper strulet.

Anledningen till att man kanske inte kör dedikerat idag utan väljer en molntjänst handlar om massor av fördelar men flexibilitet, skalbarhet, betala för det du använder, bättre kostnadsbild, kontroll mm mm för att nämna några. Du frågar om RAM och annat - i en molnserver kan du gå upp och ner med ett klick och behöver inte oroa dig om exakt vad du skall köra just nu. Du går upp och ner med uppgiften.

Vi rekommenderar idag dedikerat i vissa situationer som tex om du har extrema krav på en databas då funkar dedikerat bättre än virtualiserat. Men det blir färre och färre situationer där virtualiserat inte funkar tillfredställande.

Det finns en anledning till att Amazon har gått från ingenting till världens största driftsleverantör av servrar på 8 år.

Du bör titta på ditt behov först och få ett grepp om varför du behöver en server och om du behöver en server. Kanske fungerar webbhotell för dig. Om inte - så har du många möjligheter, svenska och utländska för drift av din server.

Lycka till.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 11:09 #4
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Colocation börjar bli utdött, ofta bara större företag med större serverpark som använder colocation idag eller folk som behöver väldigt mycket prestanda.

Virtuella servrar ökar väldigt mycket, vill man ändå ha en fysisk server så plockar man inte ihop en server utan köper en riktigt kvalitet server.

Vill man ha billig server kan man köpa en enterprise quadcore server med några GB ram för enstaka tusenlappar idag. Alltså begagnad då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 13:23 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Håller helt med Patrik. Colocation är för större företag som vill stänga av sitt egna serverrum
och istället konsoliderar till ett par bladchassin, nåt schysst SAN och virtualiserar alltihop.

Just nu är elpriserna låga men detta är bara en temporär dipp. När marknaden återhämtar
sig och det slutar regna så kommer varje 1U-server kosta 400-500 kr/mån i förbrukning av
el och kyla, per månad igen. Med tanke på att servern måste köpas och driftas av en själv
så är steget till dedikerad server inte jättehögt och värt kostnaden om man tvunget ska köra fysiskt.

Däremot är det sällan värt att köra fysiskt i alla fall. Virtualisering är det som gäller för nästan
alla typer av lösningar.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 15:31 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Begreppet managed hosting kanske kan vara relevant för ts?

https://www.google.se/search?hl=sv&s....1.tuF1KI-SV3Y
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 15:57 #7
Björklunds avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Blev snabbt OT. TS frågar om colocation och det rekommenderas istället andra former av hosting...
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 17:17 #8
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Plocka ihop en egen server blir sällan billigare en att köpa en färdig standardserver från de större tillverkarna, du bör ju försöka hålla dig till 1U för att få ner kostnaden och 1U chassin är inte särskilt billiga.

Det som skiljer en vanlig dator från en "riktig" server brukar vara avsaknad av ljudkort och ett mycket enkelt grafikkort. Sen har du ofta raidkort (feltolerans för hårddiskar) och stöd för ECC minnen (minnen med inbyggd felhantering) i servrar. Det går ju att köpa servermoderkort men räkna med att dom ligger på minst 4000 kr. ECC minnen brukar man kunna sätta i billiga moderkort baserade på AMD processorer. Det du i princip alltid får med en 1U server är ipmi kort (ilo/drac) för att t.ex. kunna starta om datorn om den hängt sig eller eventuellt installera om operativsystemet över Internet. Ipmi finns normalt inte på moderkort för hemdatorer.

Du kan ju kolla vad du hamnar på för pris genom att plocka ihop lite grejor från t.ex. www.dustin.se
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-25, 21:59 #9
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Härliga svar! Jag insåg att det krävs en hel del kunskap och att det även kostar en hel del med en server på det här viset så jag bestämde mig för att i slutändan ändå hyra en dedikerad server.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-26, 10:22 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Björklund - om någon frågar om det är bäst att starta en eld med en pinne som han snurrar snabbt för att skapa eld. Då är inte svaret vilken eller hur stor pinne han behöver. En tändsticka funkar bättre eller kanske till och med en tändare. Världen har gått vidare och det rätta svaret är inte rekommendera pinnen till att börja med.

Lycka till med din server Dakota.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017