FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Något som jag personligen tycker är väldigt irriterande är när webbhotell inte kopplar samman de olika system som används så att man måste logga in ytterligare en gång eller leta reda på sitt kundnummer bara för att skicka en snabb fråga till supporten. Vad är anledningen till att så många gör på detta vis? Saknas det utvecklare in-house? Loopia fyller åtminstone i kundnummer åt en men hos de flesta andra får man inte ens den hjälpen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har man loggat in hos oss (EgenSajt) kan man enkelt skicka en ticket utan att ta reda på något, vilket webbhotell är det som har att man måste leta kundnummer?
Senast redigerad av Danielos den 2012-11-28 klockan 18:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kjette, det ena utesluter ju inte det andra. Naturligtvis kan man ändå ha en öppen support även om man gör en koppling mot användaren om denne är inloggad. Att jag ska fylla i namn och e-post själv hos Loopia är ju t.ex. onödigt när det finns på mitt konto.
Det är flera som är mycket sämre än Loopia. Hos Crystone får man ingen hjälp alls i formuläret, möjligt det går att hitta något någonstans i deras eländigt överorganiserade kontrollpanel men tror icke så. City Network har inte ens ett vettigt formulär numera (rätta mig gärna) utan bara vanlig e-post alternativt ett plottrigt supportforum från Get Satisfaction. Bara några exempel, finns ytterst få av de större som är riktigt bra. Binero är ett undantag ![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tackar men det rörde inte något webbhotell specifikt. Bara nyfiken på hur man tänker och varför man valt de lösningar som finns och ifall det bara är jag som blir irriterad på sådant
![]() ![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag ska slänga ett öga över vårt kontaktformulär och prata vidare med våra utvecklare, kritik är alltid uppskattat!
![]() Mvh Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ens formulär? Smaken är som baken märker jag här. Har snackat med många kunder som älskar faktumet att man kan maila rakt av och få en ticket via mailet då man alltid har mailen tillgänglig. Kanske är att vi bör ha båda så att de som önskar formulär når oss via dem. Vi, som en del andra, är tillgängliga via väldigt många kanaler idag.
Vi försöker identifiera utan nummer. Det sparar oss en hel del tid också självklart. Vi får ju bland annat rätt mycket supportfrågor via Twitter idag - och där är det nog mer regel än undantag att man inte skriver något kundnummer. Ibland kan det vara en utmaning att matcha konto med ett användarnamn på Twitter. :-) Det du nämner om att kunna nå "allt" genom en inloggning måste jag hålla med ännu mer om. Vi har inte nått hela vägen där men är något vi jobbar på - för vi känner precis som du där. Get Satisfaction kommer bytas ut... Tanken var god men fungerar inte som vi önskar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, att man kan nå ett företag via vanlig e-post utöver formulär känns som en självklarhet
![]() Det här med att ge support via femtielva olika kanaler är jag inte heller särskilt förtjust i. Det känns inte som att det gynnar kunderna i längden. Support via Twitter är till exempel som du säger inte sällan krångligt och tidsödande jämfört med om det hade varit ett normalt supportärende. Samtidigt kan jag förstå att man vill verka vara ett modernt företag, det är väl mer av en marknadsföringsgrej. För varje nytt ställe man erbjuder support på så blir supportpersonalen mer splittrad, mer stressad och mindre effektiv. Hur stor andel av sina kunder missar man egentligen med e-post, telefon och ett formulär? ![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-11-28 klockan 22:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Kul att många ändå verkar ha upplägget att man inte ska behöva kundnumret vilket jag anser gynnar både kunder och leverantörer. Större företag skulle behöva tänka mer i den stilen med så man slipper hålla ordning på förbindelsenummer, adresser m.m. (som ändå knappt står i avtalen ibland)
Jag skulle gissa på att dom flesta kunder jag jobbat med föredrar att skicka in en fråga med ett vanligt mail, sen bör man kanske undvika att skicka frågor direkt till enskilda personer. Senast redigerad av tony-axbyte den 2012-11-28 klockan 22:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror du har rätt i det med splittringen - men du är nog relativt unik i din inställning med tex att formuläret står i centrum. Du missar nog inte många som du säger - men det blir vanligare och vanligare med andra kanaler och folk föredrar helt enkelt olika kanaler.
Formuläret har sin fördel att man kan lista ärenden direkt på en webbsida och man kan få god koll på det sättet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Surftown är ett typexempel på denna onödighet. De kräver att man skall logga in i ett separat supportsystem.
Själv föredrar jag system där mail kopplas automatisk till ett system där svar kan lämnas både via mail och formulär. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|