FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag försöker göra URL rewrite med vår joomla site enligt följande länk:
http://www.drichproductions.com/rand...bdirectory.php Det fungerade bra på den gamla servern innan flytten på grund av uppgraderingen till senaste php-versionen.(inte LiteSpeed-uppgraderingen utan innan dess ville vi uppgradera till senaste versionen av PHP och då krävdes en flytt till en ny server enligt Surftown. Ett par veckor efter denna uppgradering kommer ett mail om att Surftown ska uppgradera till LiteSpeed så jag gissar detta handlar om två olika former av uppgradering? Det slutade fungera efter den första uppgraderingen.) Nu fungerar det bara halvbra. När jag skriver in: www.fusig.se Så står det www.fusig.se i adressfältet och innehållet för www.fusig.se/jml8712 visas precis som avsikten är. Dock fungerar det inte med "Use URL rewriting" i Global Configuration i Joomla, dvs när jag klickar på länkar i menyerna på hemsidan så blir adressen t.ex. http://fusig.se/jml8712/index.php/kontakt dvs undermappen /jml8712 syns igen. Så var det inte när jag testade detta tidigare på den gamla servern. Detta alltså trots att "Use URL rewriting" i Global Configuration i Joomla är satt till Yes och public $live_site = 'http://www.fusig.se/'; är satt i configuration.php. JFusion modulen verkar inte heller fixa att hitta rätt när jag har aktiverat "Use URL rewriting" i Global Configuration i Joomla, dvs inte ens med jml8712 i url:en utan jag får "Error 404: File Not Found". Avaktiverar jag "Use URL rewriting" i Global Configuration så kommer jag fram med länkarna i JFusion men fortfarande som sagt jml8712 i url:en. Är det någon förändring i konfigurationen av den nya servern jämfört med den gamla som skulle kunna orsaka detta? Just nu har jag "Use URL rewriting" i Global Configuration i Joomla av då alla länkar i alla fall fungerar då förutom att just det jag vill bli av med jml8712 syns i URL:n. Jag vill gärna ha denna mappstruktur i stället för hela joomla i rooten. Dels bättre struktur tycker jag samt jag läste någonstans att säkerheten kan bli något bättre (dvs om jml8712 döljs). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kan inte tillräckligt om joomla men värt att notera är att det inte längre går att avvända $x för $_GET['x'] utan att deklarera motsvarande efter uppdateringen. Kan det hjälpa din felsökning?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har inte skrivit någon egen php-kod utan använder bara standard templates, moduler och plugins av senaste versionen som ska vara kompatibla med nya PHP versionen. För det du skriver är väl inget man skriver i .htaccess-filen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Det jag brukar göra i liknande situationer är att gå in i databasen med t.ex. phpMyAdmin och söka i "settings"-tabellen efter inställningsfält som innehåller "jml8712/" och ersätta det med "/".
Settings kanske heter något annat i Joomla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men den fysiska adressen s a s är ju faktiskt jml8712 så om jag ändrar den i databasen så lär jag inte komma till sidan alls. Känner du till hur URL rewrite fungerar med .htaccess-filen? Eller är det jag som inte förstår?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Är det något problem för sidor/länkningar med att istället bara skicka den till domänroot och inte hålla den i en undermapp?
Är inte så svårt med joomla. Bara flytta filerna till domänmappens root och radera allt med /jml8712 i configuration.php i så fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Ja, det gör jag. Jag tror fortfarande att du kan lösa det genom att göra som jag tidigare skrev. Felet ligger ju inte i .htaccess-filen utan i joomla.
Lättast är ju att öppna filen som hanterar interna länkar och URL:er för att se vilken variabel som behöver ändras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag vill gärna ha denna mappstruktur i stället för hela joomla i rooten. Dels bättre struktur tycker jag samt jag läste någonstans att säkerheten kan bli något bättre (dvs om jml8712 döljs).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Alternativt kanske du använder ett tema som hanterar länkarna i möjligtvis, header.php.
Som sagt, jag känner inte till filstrukturen i joomla. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|