FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Köpte volvodelar.nu för ett tag sen och undrar om det finns nån risk att använda den till en reservdelsbutik?? Just nu har jag den som blogg, och det kanske den får fortsätta med isåfall.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.juridicum.su.se/iri/docs/...om%C3%A4nnamn/ Registrera inte trademark domäner så går det bra! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
På ren svenska: Blanda inte in etablerade företagsnamn i domäner ni köper, såvida ni inte älskar diverse problem och juridiska processer.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Med tanke på att Classicvolvo.com stämdes till öronen så ska man verkligen passa sig för Volvo.
Det spelade ingen som helst roll att snubben sålde reservdelar till gamla 240:s. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vet inte om det behövs, men jag kan ju tillägga:
Ett fåtal företag kan ju acceptera en sådan domän om denna kan medföra ett medvärde för dem i form av ökad försäljning etc. Men då gäller det ju att kontakta dem innan. Man behöver kanske inte avslöja det tilltänkta namnet utan bara uppge att deras varumärke ingår i domänen man ämnar använda. Men som sagt, många (förmodligen en överväldigande majoritet) kommer säga blankt nej.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur fungerar det kring mer generella termer? Jag är inne på att köpa en .COM-domän och kontrollerade EPO samt Patent och registreringsverket för att garantera att det inte var registrerat - vilket det inte var. Däremot så upptäckte jag nu, genom AllaBolag.se, att det finns ett svenskt bolag med termen + kommanditbolag.
Fullt jämförbart exempel på situationen: frenchcars.com French Cars Kommanditbolag Domänen är i mitt tycke klockren men samtidigt vill jag inte riskera att förlora den. Senast redigerad av ducedo den 2012-10-27 klockan 13:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
johank,
Utmärkt "grävande". Volvospares.com ligger ju ganska nära volvodelar.nu betydelsemässigt, så liknelsen är på alla sätt relevant. Dock är Volvo inte de som räds att processa. Tidigare i år förlorade en svensk dessa domäner efter ett beslut av WIPO: Volvoconcept.com och Volvoenvironment.com. Dessa ägs nu båda av Volvo och det är inte första gången Volvo går segrande ur en sådan tvist. Men ditt klargörande beträffande Volvospares var sannerligen relevant.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns det ingen som kan göra ett heltäckande guide om domännamn och lägga som sticky här i detta forum? Tycker man läser om domännamn med företagsnamn/varumärken 2 ggr i månaden nu
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|