Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Gömma HTML-kod

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-31, 01:42 #1
yakuzaemmes avatar
yakuzaemme yakuzaemme är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Standard Gömma HTML-kod

Hallå!

Har gjort registeringsdelen som en popup, dvs att användaren klickar på "Registrera" och formuläret visas i en popup. Kräver att användaren ska fylla i födelsedatum, vilket betyder att jag har en väldigt lång dropdown med massa årsdatum.

Jag vill inte att denna ska synas vilken undersida man än är på, när man väl har registreringsformuläret framme kvittar det. Helt enkelt ska källkoden för den sidan man är på inte visa kod som inte presenteras för användaren.

Någon som har en aning hur man skall gå tillväga?
yakuzaemme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 01:54 #2
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

#Update

Möjligtvis köra lite jQuery + AJAX, så att när användaren klickar på Registrera läser den av en seperat fil med all html-kod och sedan appendar detta in till en div.

Facebook har ju något liknande med deras notifikationsystem, dvs. att den vägrar visa det i källkoden utan kör ajax och presenterar datan därifrån.
Oläst 2012-10-31, 03:21 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
I AjaxControlToolkit finns ju en färdig KalenderKomponent, varför gå inte den att använda?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 04:10 #4
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
I AjaxControlToolkit finns ju en färdig KalenderKomponent, varför gå inte den att använda?
Usch och blä för färdiga komponenter, hellre skriver jag dem själv och skräddarsyr dem. Hur som helst så vill jag ej använda något sådant då det kommer vara fler popups på andra platser i sidan, och säkerligen fler dropdowns med olika värden.

Har ej hunnit kika in i mitt första förslag, sitter för fullt och pillar med databasstruktur, men kan det vara något som kan fungera?

Mvh
Oläst 2012-10-31, 08:15 #5
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Du kan ju som du själv säger köra en ajax request och hämta informationen via en fil. Jag hade använt php för att skapa filen med html koden, satt filtypen till js i php koden och loopat fram informationen och sen kört appendChild. Behövs inte jQuery för det men om du redan har det så...

Ett annat alternativ är ju att bara skapa det med en javascript funktion/fil och ladda scriptet med:

Kod:
function loadScript(url){
	var head = document.head || document.getElementsByTagName('head')[0];
	var script = document.createElement('script');
	script.type = 'text/javascript';
	script.src = url;
	head.appendChild(script);
}
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 21:23 #6
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av P3N Visa inlägg
Du kan ju som du själv säger köra en ajax request och hämta informationen via en fil. Jag hade använt php för att skapa filen med html koden, satt filtypen till js i php koden och loopat fram informationen och sen kört appendChild. Behövs inte jQuery för det men om du redan har det så...

Ett annat alternativ är ju att bara skapa det med en javascript funktion/fil och ladda scriptet med:

Kod:
function loadScript(url){
	var head = document.head || document.getElementsByTagName('head')[0];
	var script = document.createElement('script');
	script.type = 'text/javascript';
	script.src = url;
	head.appendChild(script);
}
Tack för svar!

Kommer förmodligen köra den jag nu skriver ihop till mycket av sajten, likt Facebook och deras system när det kommer till detta.

1) När användaren triggar clicked körs ett ajax-request, hämtar data.
2) Appendar den returnerade datan till elementet
3) Party

Något jag missat? Nu när jag tänker på det är stora delar av sajten uppbyggt på liknande sätt men aldrig tänkt på att källkoden ej visas sålänge man inte inspekterar elementen.

Kan detta påverka SEO måtro? Säg att jag har en webshop, där användaren scrollar nedåt och då laddas fler produkter genom ajax (direkt från databasen) och appendar. Kör man view-source visas ju endast de 'X' första produkterna.
Oläst 2012-10-31, 21:32 #7
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Tack för svar!

Kommer förmodligen köra den jag nu skriver ihop till mycket av sajten, likt Facebook och deras system när det kommer till detta.

1) När användaren triggar clicked körs ett ajax-request, hämtar data.
2) Appendar den returnerade datan till elementet
3) Party

Något jag missat? Nu när jag tänker på det är stora delar av sajten uppbyggt på liknande sätt men aldrig tänkt på att källkoden ej visas sålänge man inte inspekterar elementen.

Kan detta påverka SEO måtro? Säg att jag har en webshop, där användaren scrollar nedåt och då laddas fler produkter genom ajax (direkt från databasen) och appendar. Kör man view-source visas ju endast de 'X' första produkterna.
Eftersom produkterna läses in via JS kan det ju bli svårare att få sidan ordentligt indexerad (det kanske alla bots klarar bra idag?). Lägg in en vanlig "pagination" ifall besökaren inte har JS.
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 21:50 #8
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Eftersom produkterna läses in via JS kan det ju bli svårare att få sidan ordentligt indexerad (det kanske alla bots klarar bra idag?). Lägg in en vanlig "pagination" ifall besökaren inte har JS.
Läst lite om det nu och kommit fram till följande:

Data som läses in av JS kan de flesta crawlers indexera.
Data som läses in via AJAX har de svårt med. Men....

Det går att hjälpa bots (Google) på traven lite. Du måste först berätta att du använder ajax just för den url:en. Därefter måste du returnera en HTML-snapshot av just den sidan och tillslut hålla tummarna.

Det hela verkar rätt komplicerat men nog värt det i slutändan.

Förresten Linuus, om det vore en enkel contentsida eller dylikt, så visst, ha en fallback för de som ej har JS aktiverat - men ska du ha en site med mycket integration m.m så är det den uppoffringen du får göra. Se bara på Facebook, Google m.fl
Oläst 2012-10-31, 21:57 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Förresten Linuus, om det vore en enkel contentsida eller dylikt, så visst, ha en fallback för de som ej har JS aktiverat - men ska du ha en site med mycket integration m.m så är det den uppoffringen du får göra. Se bara på Facebook, Google m.fl
Visst, men ditt exempel med en webbshop lät ganska simpelt När det gäller en shop kanske man vill vara lite extra noga med att inte stänga ute potentiella kunder som inte har JS aktiverat också (är väl kanske försumbara siffror idag dock).
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-31, 22:03 #10
yakuzaemmes avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
yakuzaemmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Linuus Visa inlägg
Visst, men ditt exempel med en webbshop lät ganska simpelt När det gäller en shop kanske man vill vara lite extra noga med att inte stänga ute potentiella kunder som inte har JS aktiverat också (är väl kanske försumbara siffror idag dock).
Nu blir det långt här, samt lite OT, haha Inte en shop det handlar om men såg det som enklaste exemplet, det rör sig alltså om objekt (se det som produkter) som läses in via ajax för en mer "2.0" upplevelse. Alla dessa är lika viktiga för sökmotorer att hitta.

Men såhär gör jag, ifall någon annan har liknande situation:

1) Triggar ett ajax-request call när användaren klickar på exempelvis "Registrera"
2) Appendar returdatan till en div som ligger i popup
3) Gör en klass som ska producera HTML-snapshots, som ges till crawlerbots så de indexerar sånt som visas "behind the scene"
4) Får massvis med besökare och är jätteglad.

Om någon har något bättre sätt förslag, dela gärna med dig - annars tror jag att jag är nöjd som det är!

Senast redigerad av yakuzaemme den 2012-10-31 klockan 22:06
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017