Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Har blivit av med min betalda domän!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-15, 11:50 #1
icazeke icazeke är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2011
Nykomling

Standard Har blivit av med min betalda domän!

Hej!

Tror att jag blivit blåst på mitt domän.....och skulle behöva lite hjälp hur jag ska gå tillväga. Scenariot är följande:

För drygt 2 veckor sedan registrerade jag ett domän på företagets webbhotell. Detta var en Torsdag har jag för mig. Efter registreringen kollade jag upp och såg att domänet nu låg med mitt webbhotell som registrar.

Följande Måndag var fakturan betald men döm om min förvåning när jag såg att mitt domännamn nu var registrerad någon helt annanstans.

Ett första svar via telefon var att det troligen var någon annan som hade överklagat och vunnit domänen.

Kontaktade sedan .eu som kunde konstatera att något sådannt inte hade inträffat och att domänet legat i karantän sedan 2011-12-31.

Kontaktade då webbhotellet som skapade ett ärende i "supportavdelningen" på mitt konto i mitt namn där man medger att "domänen gick upp" men sedan slutade att fungera.

De lovade att återkomma men inget hände.

Ringde igen och en märklig tystnad uppstod när jag sa mitt ärendenr och vad skaen gällde. Denna gång behövde enn anna person återkomma till mig vilket inte skedde.

Ytterliggare nånn dag gick och ett nytt meddealnde på supporten med uppgift att pengarna var inbetalda fanns.

Ringde tillbaka och påtalade att det inte var detta besked jag väntade på utan att jag ville veta vad som hänt.

Kollade nu upp domänet på whois där jag upptäckte att domänet nu var till försäljning.....priset denna gång var 200ggr mer än det jag betalade.

Ungefär där står vi idag.......domänet har efter min beställning varit hos mitt webbhotell iaf ett litet tag sedan har det försvunnit. Webbhotellet menar att någon annan hunnit emellan. Jag däremot ser det som väldigt märkligt när domänet legat i karantän så pass lång tid.

Att tilläggas är att domänet är namnet på en av Japans största industrier och av den anledningen tror jag att det kan vara ekonomiskla intressen som gjort att det ser ut som det gör.

Tips och råd tas gärna emot!
icazeke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-15, 12:03 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Nu låter hela historian mycket märklig och jag är inte superinsatt i just .eu.

Var kollade du upp domänen efter att du beställt den från ditt webbhotell? Det normala är att webbhotell inte registrerar en domän förrän den betalats.
Oläst 2012-10-15, 12:49 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg

Var kollade du upp domänen efter att du beställt den från ditt webbhotell? Det normala är att webbhotell inte registrerar en domän förrän den betalats.
Ja precis...den låg i karantän 40 dgr sedan var den fri så att säga.....Vad jag mena och som inte framkom var att webbhotellet menade i ett telefosamtal med mig att den tidigare ägaren hade förtur och att så var nog fallet med att denna hade överklagat köpet från mig. Men det tär sig märkligt i detta fall då karantänen för dessa är i 40 dgr fom 2011-12-31
Oläst 2012-10-15, 12:54 #4
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
En .EU domän ligger inte längre än 40 dagar i karantän, ett tips är att göra en whois sökning via denna sida: http://www.eurid.eu/en/content/whois-result

Sök på domänen i fråga, sedan längst ner på sidan så har du "Domain name history", där ser du även när karantänen upphörde, det bör vara en liten orange färg där som visas, om det är ett glapp där mellan ett orange och en blå färg så ser du hur länge den har varit ledig osv.

Sedan hänger det ju mycket på när du betalade domänen samt när den blev registrerad och hur du betalade? Flesta webbhotell accepterar t.ex flera betalningsmedel och bankgiro är väl det trögaste valet som tar ungefär ett par dagar och om det har varit helg så tar det nog några dagar extra om man inte räknar med bankdagar dvs.

Låter som du har haft otur, men det är först till kvarn metoden som gäller och vill man vara på säkra sidan så betala med kreditkort och följ upp omedelbart med leverantören i fråga om den inte då har blivit registrerat efter några minuter.
Ja visst kan jag ha haft otur...men att jag haft en sådann otur att någon "helt ovetande" köpte domänet under de få dagarna från beställnming till betalning känns väldigt märkligt....och att det sedan ligger ute för försäljning några dagar senare. Om en teori är att webbhotellen i dessa fall kan förmedla en affär själva tycker jag att det kan framhäva detta tydligt.

tex: "Väljer du att betala mot faktura kan vi själva göra affär av ditt domän om det är av intresse"
Oläst 2012-10-15, 12:56 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:

Jag gjorde då en whois och såg att domänet låg på mitt webbhotells namnservrar.
Oläst 2012-10-15, 13:33 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Kjette Visa inlägg
Vilken domän gäller det? Vill du berätta det publikt så kan man ta fram lite mer fakta i tråden här.
f*u*r*ukawa.eu

Senast redigerad av Thomas den 2012-10-15 klockan 20:18 Anledning: **
Oläst 2012-10-15, 13:34 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av icazeke Visa inlägg
Jag gjorde då en whois och såg att domänet låg på mitt webbhotells namnservrar.
Jo, men var då? Webbhotellet, Eurid eller någon annan tjänst?
Oläst 2012-10-15, 14:11 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Jo, men var då? Webbhotellet, Eurid eller någon annan tjänst?
http://whois.domaintools.com
Oläst 2012-10-15, 14:26 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av icazeke Visa inlägg
Ett tips är att alltid använda registryts egen Whois när du kontrollerar domäner. Annars vet man aldrig om uppgifterna är korrekta eller inte.

Domänen registrerades den 2 oktober vilket var en tisdag. Det stämmer inte riktigt med din berättelse?
Oläst 2012-10-15, 18:52 #10
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ett tips är att alltid använda registryts egen Whois när du kontrollerar domäner. Annars vet man aldrig om uppgifterna är korrekta eller inte.

Domänen registrerades den 2 oktober vilket var en tisdag. Det stämmer inte riktigt med din berättelse?
Du påstår något men använder ett frågetecken....märkligt....skrev du fel i detta fall...eller ska jag tolka det som att du tror jag ljuger eller att du tror jag har falska avsikter?

Hur som helst så är registreringen den 2:a oktober på den nya registraren......den som enligt webbhotellet skulle ha gjort anspråk på domänet dagen/dagarna efter att jag beställt det.

Den 1:a Oktober var domänet betalt av mig se bifogad bild:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg domänfaktura.jpg (41.3 KB, 84 visningar)

Senast redigerad av icazeke den 2012-10-15 klockan 19:01
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017