FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hejsan!
Har ni några bra tips på effektiva och billiga tjänster som kan lasttesta (räcker med 25-50 samtidiga användare för mina behov) ens webbserver? Hur brukar ni göra för att lasttesta era servrar? Hur mycket brukar ni testa? // grunkan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
curl-loader fungerar bra för lastbalansering. Det är dock inte lika smidigt att testa specifika saker med (t.ex. lägg det här i en varukorg -> lägg en order).
http://curl-loader.sourceforge.net/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Apache benchmark, siege, httpload, jmeter, perfmeter ett par andra med varierande enkelthet och omfattning.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle testa med Siege om jag vore du, det är smidigt och bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
varsgoo, loadimpact.com
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
LoadUI är ett av de mest intuitiva verktygen jag har sett.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vi har använt av oss JMeter för att göra lasttester. Detta anser jag är väldigt bra på många sätt, då du kan bygga egna script som du kan anpassa exakt som du själv vill.
Har använt det där väldigt mycket för en just lanserad tjänst på jobbet för att kolla kapaciteten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det som jag inte gillade med JMeter var att gränssnittet är så bökigt och att stegen man behöver utföra för att komma igång är långt från självklara. Visst finns det funktioner i JMeter som saknas i LoadUI - t.ex. att ställa in webbläsaren att gå via JMeter så att anropen spelas in - men LoadUI är mycket mer användarvänligt. Det finns plugins för LoadUI också btw men säkert inte i samma utsträckning som för JMeter som ju har funnits längre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har testat LoadGUI lite snabbt och det verkar ju toppen. Men den läser väl inte in bilder, css, javascript etc? Hur får man LoadGUI att även läsa in resurser som html-sidan använder sig av?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |