FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
På senaste tiden har jag haft stora problem med min stadsnätsisp Bahnhof. Tydligen routar de all transatlantisk trafik över Telias nät vilket ställer till det eftersom flera av Telias mellanliggande routrar ofta drabbas av packet loss. Med hjälp av traceroute har jag lokaliserat problemet till 2-3 st teliakontrollerade routrar som dropppar trafik i timmar i sträck åtminstone en gång i veckan. Det gör det extremt segt att surfa till amerikanska siter och streaming eller gaming är det inte tal om. Jag har anmält problemet till Bahnhofs tekniska support flera gånger men de verkar inte vara förmögna att göra något åt saken eftersom det antagligen är Telia som fuckar upp skiten.
Så frågan är om det finns någon isp man kan byta till som inte är beroende av Telias skitnät och som kan garantera att trafiken flyter för det mesta? Själv skulle jag gärna betala lite extra för att slippa alla störningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bredband2 tycker jag är kanon, inga problem alls.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Visst, men för mig är det ganska svårt att veta ifall det är just du som inte upptäckt alla fel eller om de verkligen är bra. Det kan vara jag som är extra internetberoende och därför drabbas hårdare av driftstörningar än gemene man. En oberoende site som monitorerade alla isp:er i Sverige och registrerade var och när packet losses inträffade skulle vara skitbra att ha.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det enklaste är väl om du specar vilka amerikanska siter du tittar på eller streamar ifrån. Är det specifika tidpunkter så är det ännu bättre. Då kanske vissa av oss kanske kan hjälpa dig med vilka operatörer som faktiskt kan hjälpa dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att routrar tapper paket på exempelvis ICMP betyder inte att dom verkligen tappar sin routrade trafik.
ICMP svar från routrar passerar routens egna CPU och processas inte av ASIC normalt. Och man har alltid en limit gräns i routrarna för dom inte ska sänka CPU. Sedan är det normalt att man begränsar ICMP trafik till en viss limit med. Och tappar du inte paket hela vägen så är det som jag säger, för alla hop efter skulle då med tappat paket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Om det nu är fel på Telia's grejer så tror jag att de är intresserade av att fixa det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag kör Bahnhof hemma via stadsnät och har inte upptäckt några sådana problem. Men visst, skriv gärna vilka siter det handlar om så kan jag testa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Problemet har inte varit med några specifika siter utan det är allt ifrån Slashdot till Wikipedia som drabbas. De siterna ligger på servrar i USA och därför måste paketen färdas från router till router över Atlanten och sedan tillbaka. Är det tekniskt fel eller överbelastning på någon router på vägen, då tappas paketet bort och min dator måste skicka ett nytt identiskt paket. Det gör att internet blir segt om för många paket förloras.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har du tips på något bättre sätt att detektera om en router tappar trafik då? Traceroute säger att routrar till vissa siter droppar trafik samt Wireshark visar att massor med paket skickas gång på gång.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
En trace behöver inte nödvändigtvis göras med ICMP packet. Det fungerar så att TTL sätts till låg så att routern informerar din dator att paketet inte kom hela vägen fram. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|