FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Finns det något bra sätt att räkna ut vad man kan ta betalt för annonsplatser på en webbsida? Vad är vanligast nu för tiden, ta betalt per klick eller per annonsvisning?
Låt säga att målgruppen består av 15-44-åringar som är intresserad av TV-spel/dataspel. Vad kan man kräva för betalning för en stor annons på startsidan (och undersidor?)? Finns det något underlag att gå efter som man kan ha som argument för att verkligen kunna kräva summan som anses vara vettig? Låt säga att man har 1000 unika besökare per dag. Vad kan man tänkas ta betalt då? Eller låt säga att man har 10 000 unika besökare per dag, blir det då samma belopp som för 1000 unika besökare fast gånger 10? Vill gärna ha källor/referenser som visar vad som är normalt i betalning (som man kan hänvisa till). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skulle rekommendera att du tar betalt per visning då du har absolut 0 risk från din sida.
Om du tar betalt per klick måste du se till att folk faktiskt klickar på annonserna och det ska inte vara ditt jobb. Stor annons = mer betalt. Kolla runt på liknande sidor och se vad de tar för priser. Vanligtvis så tar stora siter helt sjuka priser men efter förhandling går de ner i pris rejält. Mellan 3-10 sek CPM skulle jag säga att du kan ta om man ska vara lite realistisk. Som sagt, kolla runt på andra liknande siter och se hur de gör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Hur mycket påverkar storlek och placering? Finns det några referenser att utgå efter eller ska man även där kika på konkurrerande sidor? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Får inte annonsören önskat resultat så kan du glömma att denne fortsätter (Jo, jag vet att det finns vissa som gör det ändå). Men att ha klickbaserad ersättning är inte bra då den bara mäter en liten, liten del av interaktionen med potentiella kunder. Visst beror det på typen av verksamhet och vad målet med kampanjen är, men generellt sett säger jag att CPM är mycket bättre. Då får du betalt för den exponering du levererar och annonsören betalar både för varumärkesbyggande som direktsäljande aktiviteter. Desto mer nischad sida, dvs. smalare och hur segmenterad din målgrupp är desto högre CPM-pris kan du begära. Jag har en inom en kategori och där ligger en annonsör nu för 12 KR/CPM inom samma kategori. Det är helt OK CPM för sidan. Jag tycker nog du kan börja omkring 10 kr/CPM och visa annonsören hur mycket det beräknas bli på en månad. Sen beror också CPM-priset på vilken typ av sida det är. Exempelvis forum har ju enormt många sidvisningar men sällan bra kvalité på trafiken.. Sammanfattningsvis: Det är svårt att ge konkreta beräkningsmetoder för hur mycket du ska ta betalt. Det bygger mycket på erfarenhet och självklart hur duktig du är på att sälja in det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|