Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snapback-nyheter :)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-28, 15:42 #1
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Standard Snapback-nyheter :)

För några dagar sedan passerade rymdweb 50 % av alla snapbacks som genomförs,

Premium registrations verkar ha gett upp .se då dem inte registrerat något på över en månad och catch.info har blivit egen registrar, eller så har dem bytt namn på haddad internet som dem tidigare använde som registrar.

Alla dessa nyheter tycker jag är strålande.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-28, 16:28 #2
Kruger Kruger är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Kruger Kruger är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Tack för infon
Kruger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-28, 17:47 #3
alipang alipang är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
alipang alipang är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Det var jättekul att se att vi fyllde halva tårtdiagrammet, och det nästan exakt ett år efter vi tog vår första domän.

Jag är sugen på att testa nån annan toppdomän. Det känns som .com lockar mest, även om konkurrensen är mördande där.
alipang är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-29, 02:31 #4
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Om jag inte minns fel så har dom stora aktörerna för .com mängder med registrarer.
Men det kanske är värt ett försök, tar man en premium .com så kan det handla om mycket pengar

Jag har länge funderat på att bygga en domainstat för .com
Oläst 2012-07-29, 20:44 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Jag vill inte ta ifrån @MRDJ någon statistik från den senaste månaden och jag vill inte ta ifrån @alipang att de är aktiva på den svenska frisläppningsmarknaden.

Dock vill jag att inblandade har i bakhuvudet att Juni-Juli kanske inte är den allra bästa tiden att dra för stora växlar utifrån resultaten av orsaken av att det är semestertider (även för frisläppningsaktörer).

Det finns även saker i @MRDJ:s första inlägg som inte överensstämmer med den bild jag har - "avhållsamhet" kan bero på helt andra saker än den som beskrivits.

Jag vill dock ge ett mycket långt, men välmenande råd till @alipang rörande funderingar om att att ge sig in i .com-världens frisläppningar.

Ni gör er själva en otjänst genom att ens lägga energi på att försöka!

Oavsett om ni lyckas trimma in ett system som är 100% rätt från er geografiska position, så kostar det i runda slängar 100 000 att ackreditera er för .com - up front (och det handlar om millisekunders skillnad mellan success/failure dvs. serverplaceringar vs. frisläppningsserver.)

Men när ni kommer över den tröskeln och är "inne"- det är då problemen kommer..

Och nu tar jag BARA de amerikanska ICANN-registrarerna:
Världens största "aktör" inom denna nisch med snapback av .com är SNAPNAMES.

Snapnames ägs av Oversee, som äger 16 ICANN-registrarer ("Moniker") + 102 ICANN-registrarer ("Snapnames") + alla de registrarer som "jobbar åt" snapnames.

Finns det fler "stora" aktörer då?
Jodå - världens näst största ICANN-registrar heter ENOM.
ENOM ägs av Demand Media (som i sig är en domäninnehavare av "betydande storlek")
ENOM har 110 ICANN-registrarer..

Dotster (som åtminstone tidigare ägdes av riskkapitalistbolaget Baker Capital, (där svenske Peter Ekelund med erfarenhet av Novestra AB, Framfab och Bredbandsbolaget, sitter i styrelsen).
Dotster har 30 ICANN-registrarer.

DirectI (indisk härkomst, men verkar genom USA) har 41 ICANN-registrarer (genom Answerable.com) + 19 ICANN-registarer (Logicboxes) + deras publika ICANN-registrar: publicdomainregistry.com

Världens största registrar Go Daddy har 10 ICANN-registrarer. Go Daddy som såldes till riskkapitalister (för Microsoftpengar) förra sommaren http://www.internetsweden.se/godaddy...n-man-kan-ana/

Antal registrarer ovan är kanske aningen inaktuella, då de är plockade från en djupdykning jag gjorde i november 2010, då jag plockade ut och granskade alla USA:s ICANN-ackrediterade registrarer. Jag skrev en hel rad med LÄNGA inlägg, men de som är intressanta för ovan siffror är:
http://www.internetsweden.se/nya-gtl...s-loose-del-4/
http://www.internetsweden.se/nya-gtl...s-loose-del-5/

Min högst personliga åsikt är att om det finns någonting som är korrumperat och manipulerat i den globala domänbranschen, så är det just snapback av gTLD-domäner.
Jag känner även till medlemmar på WN som vunnit budgivningar på de stora marknadsplasterna, men när domänerna registrerats för marknadsplatsens räkning, så har den landat på placeholderföretag (som ägs av marknadsplatsen) - anledningen: för att marknadsplatsen fått för sig att domänen är mer värd och annulerat det vinnande budet. Så intresserade har fått buda det dubbla till placeholderföretaget för att domänen ska byta ägare.

Och det med ICANNs tysta medgivande - eller snarare avsaknad av förståelse för problematiken..ICANN är ett stort pinsamt skämt när det kommer till att granska och rensa bort avarter i sin registrarkår. (Ska säga att detta är min personliga åsikt)

- Och glöm inte “Halvarez” (Nelson Brady, the VP of Engineering of SnapNames)!!

Nelson som var teknisk chef och delägare i Snapnames, som i flera års tid genom alias trissade upp budgivningarna med falska bud.
http://www.dnlingo.com/halvarez-from...raud-reveiled/
http://www.domainnamenews.com/news/s...ain-names/6479

@alipang -Jag tor inte att ni vill ge er in i den smutsiga röran..

Senast redigerad av Internet Sweden den 2012-07-29 klockan 20:52
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-29, 21:11 #6
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Problemet är ju att typ 80-90% av alla .coms ligger hos någon av jättarna eller deras partners och aldrig når vanlig "drop". De förlängs per automatik och hamnar under predrop-auction.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-29, 21:36 #7
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Problemet är ju att typ 80-90% av alla .coms ligger hos någon av jättarna eller deras partners och aldrig når vanlig "drop". De förlängs per automatik och hamnar under predrop-auction.
Sant - det är ett av problemen, även om det inte är min uppfattning om att det handlar om 80-90% av dropsen - möjligtvis av de du följt och varit intresserad av.

Men "predrop-auction" är ett ganska nytt fenomen (2-3 år gammalt) och något som sakta växt fram ur den varierande längden av det som kallas "redemption period" (vanligtvis runt 90 dagar, men registraren är fri att sätta längden själv) - dvs där registraren slänger ut innehavaruppgifterna och tillåts auktionera ut domänen till högstbjudande, innan domänen ska frisläppas.

Andra och liknande problem ICANN dras med och som vi kommer se explodera nästa år, kan ni läsa om här: http://www.internetsweden.se/dagens-...st-fore-datum/
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-30, 04:01 #8
MRDJs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Tack Internet Sweden,
Intressant info!
Oläst 2012-07-31, 16:42 #9
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Det är inte ofta det händer men ibland har även du fel Peter

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Snapnames ägs av Oversee, som äger 16 ICANN-registrarer ("Moniker") + 102 ICANN-registrarer ("Snapnames") + alla de registrarer som "jobbar åt" snapnames.
I Januari 2012 köptes både Moniker och Snapnames av Luxemburg baserade KeyDrive S.A där även bolag som KeySystems, AZ.pl, Namedrive m.fl. ingår. Snapnames har på inget sätt förlorat sin position som störst på dropcatching efter detta så jag förutsätter att avtal finns vad gäller nyttjande av övriga registrarer hos Oversee. Lägg där till existerande ICANN ackrediterade registrarer som redan innan ingick i KeyDrive gruppen.

Genom uppköpet var KeyDrive gruppen i januari väldens 6:e största ICANN registrar och administrerade 5.4 miljoner domännamn.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-01, 05:08 #10
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Fast med reservationen "Antal registrarer ovan är kanske aningen inaktuella, då de är plockade från en djupdykning jag gjorde i november 2010" så kan ju en förändring 2012 kanske inte anses som ett fel.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017