FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har försökt att förstå hur man på bästa sätt ska bokföra inköpen som gjorts med det privata visa-kortet, vi pratar kontorsmaterial bland annat. Men inte hittat något som konkret beskriver hur.
Har ett separat bankkonto som bara är till företaget nu, men har inget företagskort till det, utan enbart till det privata kontot. För lägger jag till Privatkontot i Visma Enskild Firma så kommer inte totalbeloppet på kontot stämma eftersom det är där alla privata medel finns. Någon som har något bra tips? Måste göra fler varuinköp nu och vill inte att det ska bli ett h*vete att redovisa allt sedan. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
För bara över från ditt företagskonto till ditt privata konto och bokför kvittona i bolaget.
Har du fler kvitton så är det smidigare om du gör olika överföringar för varje kvitto så blir det lättare och hålla koll på om man vill gå tillbaka och kika. Drogs det 102.33kr från kortet så är det de du ska föra över från ditt företagskonto till ditt privatkonto. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret. Trodde det var krångligare än så :P
Ska kvittona bokföras när varorna väl köptes, eller från det datum jag gör överföringen från ftgskontot till privatkontot, säg idag isf? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu är jag ingen expert på området direkt, men. Det är ju 2 olika saker. Det första är köpet. Det andra är ett privatuttag. I enskild firma påverkas bara balansräkningen av hur du flyttar pengarna inte resultatet iom att det inte finns någon skiljelinje mellan företaget och dig så att säga. Bokför det egna uttaget i eget kapital, och köpet som ett normalt köp. Med detta tankesättet så bör det ju inte vara någon fördel att göra som yllas säger iom att man inte alls måste rättfärdiga det egna uttaget. Inget kvitto krävs då det bara är en omordning av tillgångar. Däremot så måste köpen ha kvitton och underlag, redovisas när de sker etc.
Senast redigerad av Björn den 2012-06-30 klockan 12:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har köpt in kontorsmaterial för 500kr som dragits från Privatkontot. Jag har kvitto på köpet. Ska jag då bara göra en överföring från mitt ftg-konto till privatkonto så att det blir -500 i saldo på ftg-kontot och sedan bokföra det som ett vanligt köp? När jag nu gjort detta. Ska köpet bokföras när det väl gjordes från privatkontot eller när jag väl flyttar pengarna från ftg-kontot till privatkontot. Jag behöver inte bokföra att jag flyttar pengar mellan ftg-konto och privatkontot då? För privatkontot vill jag inte ska användas, mer än att det måste dras pengar från det när jag köper något. Om jag förstått rätt behöver jag bara bokföra själva köpet då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Enskild firma är mycket krångligare än AB.
Hade du haft AB hade jag gjort som så att jag bokfört det i två olika steg: I ett AB skulle man gjort så här: Steg 1: Köpet (Kvitto behövs) Betalning sker med en skuld till dig som privatperson i ett klass 2 konto (Debitera 2829 eller 2820). Belopp 500 kr. Köpet Sker på ett klass 6-konto (Kreditera Kontormaterial 6110 eller 6100). Belopp 400 kr. Kreditera även momskontot 2640-2649 för köpet. Belopp 100 kr. Steg 2: Återbetalning av skulden (Påverkar enbart balansräkningen och inget kvotto behövs, det syns på kontoutdraget från banken) Flytta pengar från Debitera 1930 (Bankkontot). Belopp 500 kr. Kreditera 2829 eller 2820 för att betala av skulden till dig som privatperson. Belopp 500 kr. I en enskild firma så är det som tidigare nämnts i tråden ingen vattentät skillnad mellan dig som privatperson och företaget, så företaget har ingen "skuld" till dig men du bör då bokföra "skulden" som eget kapital, kanske skulle man gjort så här: Steg 1: Köpet (Kvitto behövs) Betalning sker med en skuld till dig som privatperson i ett klass 2 konto (Debitera 2018 Övriga egna insättningar). Belopp 500 kr. Köpet Sker på ett klass 6-konto (Kreditera Kontormaterial 6110 eller 6100). Belopp 400 kr. Kreditera även momskontot 2640-2649 för köpet.. Belopp 100 kr. Steg 2: Återbetalning av "skulden" (Påverkar enbart balansräkningen och inget kvotto behövs, det syns på kontoutdraget från banken) Flytta pengar från Debitera 1930 (Bankkontot). Belopp 500 kr. Kreditera 2013 Övriga egna uttag för att betala av skulden till dig som "privatperson". Belopp 500 kr. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-06-30 klockan 13:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Vill bara tillägga, för det finns många med enskild firma som kanske inte förstår distinktionen. Ditt företagskonto är bara ett konto med ett annat namn än dina andra konton, ditt lönekonto och allt annat. Det finns ingen skillnad mellan dig och företaget. Det enda lilla som skiljer är att man säger att "detta är företagets pengar" och tar med företagskontot när man deklarerar vilka tillgångar som är "företagets". Du ska bokföra egna uttag, dvs flytt av pengar som numer inte kan anses vara en del av företagets tillgångar. Detta påverkar balansen. Det kommer inte påverka din skatt eller så, men det påverkar hur mkt tillgångar du tillskriver företaget. Men även om du inte gör det, dvs flyttar pengarna, så kommer precis samma summa på kontona att vara tillskrivna företaget. Det du deklarerar och bokför, är det som spelar roll, inte var tillgångarna befinner sig vad deklarationen anbelangar. Dock, finns det skattemässiga fördelar av att ha mer tillgångar som tillskrivs företaget i EF. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Bokför: Inbetalning(debit) till ftg konto 500kr (Egen insättning) 2. Flytta 500kr från ftgkonto -> privatkonto Bokför: Utbetalning(kredit) 400 samt 100 på momskonto. (Kontorsmaterial) Då har jag bokfört in +500kr och -500kr. Bokför jag nu ett uttag av 500 (Eget uttag) blir det inte -1000 totalt i kalkylen? Ursäktar att jag inte förstår allt glasklart, trots utförliga beskrivningar. Som jag förstår det ska jag göra en till: Utbetalning(kredit) på 500kr som eget uttag? Tack för er tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför krångla till det så mkt.
Flytta exakt den summan som står på kvittot till ditt privatkonto. Bokför 1930 ut från konto Bokför momsen bokför förbrukningsmaterial eller vad det nu var. Då blir det 0. Simple as that. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
1 steg: egen insättning mot kontorsmaterial.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|