FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag köpte precis en ny server till mina e-butiker. Men istället för att slänga min gamla Dell, så tänkte jag uppgradera med mer ram och ny processor och hosta lite "skräp" på den. Nu sitter det en Intel(R) Xeon(R) CPU 3040 @ 1.86GHz i servern. Det ska enligt Intels hemsida vara Socket 775.
Någon som vet vart jag kan köpa Xeon med Socket 775? Komplett, Dustin, mfl verkar inte ha dem. Jag antar att det antingen är någon obsolet standard, eller någon specialare för Dell. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du frågat Dell?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Ja och nej. Deras listpris är ca 4500 kr för den CPU som jag redan har i den gamla servern. Motsvarande med högre klockfrekvens kostar ca 7000 kr. Med andra ord så har priserna dubblats sedan jag köpte servern för fem år sedan.
Jag kan säkert förhandla ner priset till en rimlig nivå med min säljare på Dell. Men jag ber inte gärna om kompispris på en gammal dammig processor. Jag sparar hellre den typen av "tjänster" tills då jag köper någonting riktigt dyrt som är riktigt viktigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Jag skulle föreslå eBay eller liknande. Servern är ju ändå så gammal.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|