FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Godmorgon mina kära wn-vänner!
Jag har 2 frågor som jag hoppas att ni kan svara på. 1) Säg att du är inne på en klädbutik på internet, och du sitter och kollar på badbyxor för killar. Sen känner du att du vill gå in på tjej avdelningen, och när du trycker på "kvinnor" i gender-menyn, vilket känns mest naturligt då? 1.1) Att man kommer till avdelningen för tjejer och direkt till kategoryn badkläder. 1.2) Att man kommer till avdelningen för tjejer, men inte in i någon underkategori. Vad tror ni? -------------------------------------- -------------------------------------- 2) Nu till programmeringsproblemet. Jag håller på och försöker programmera en sidnumrering, men får (uppenbarligen) inte till det som jag vill. I dagsläget har jag det såhär: 1 2 3 4 5 ... 25 1 2 3 4 5 6 ... 25 1 2 3 4 5 6 7 ... 25 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 25 osv ända tills: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Som du förstår kan man ju inte ha det så.. Jag försöker eftersträva en version som liknar detta: 1 2 3 4 5 ... 25 1 2 3 4 5 ... 25 1 2 3 4 5 ... 25 1 2 3 4 5 ... 25 5 6 7 8 9... 25 5 6 7 8 9... 25 5 6 7 8 9... 25 5 6 7 8 9 ... 25 osv ända tills: 21 22 23 24 25 Hur ska jag tänka då? Någon som kan ge mig tips, eller ännu bättre, göra om min kod så att den (enligt din tro) fungerar som jag vill ha det. (Förklara inte hur du har gjort till en början, utan låt mig istället få försöka tänka ut det hela själv, och sen får du rätta mig om jag har fel ![]() Såhär ser min kod ut i function.php: Tips!: $num_rows = 49 produkter (rader i databasen) $page = vilken sida man är på (startar på 0) $page_amount = hur många sidor det finns (produkter delat på antal per sida, avrundat uppåt) $dottes = räknare var ... ska finnas PHP-kod:
Vi höres nästa gång jag slår upp ögonlocken! Godnatt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1. Använd inte kontextberoende huvudmenyer. Ett menyalternativ, om det är en huvudmeny, ska alltid vara till samma sida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Björne, du har så rätt. Precis vad jag också kände/tänkte. Men var osäker. Kände att jag bara ville ha någon med samma tänk som mig själv.
![]() Någon som kan lösa programmeringsproblemet? ![]() Nu är jag tillräckligt pigg för att leta på google efter svaret, men de är inte alltid så lätt att förstå vad andra personer skriver. tyvärr. Men får se efter! Hittar jag en lösning berättar jag även den för er ![]() På återseende! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag antar att problemet/lösningen ligger i denna if-satts. Eller hur?
![]() PHP-kod:
Tänk Fredrik, TÄNK! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle nog rekommendera att göra en som ser ut såhär:
<<Första <Föregående ... 7 8 9 10 11 12 13 ... Nästa> Sista>> Känns lite tydligare än ditt exempel ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Smart tänkt där Linuus!
![]() ![]() Föregående 1 ... 7 8 9 10 11 ... 25 Nästa Egentligen bara för att (Första och Sista) knappar är så fult.. Tänkte då istället använda mig av 1 och 25 (eller högsta siffran). Men kanske ska testa med vanliga knappar som du säger . ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På PHPportalen fick jag detta som svar:
Om du är på sida p skall det första sidnumret (av de fem) vara 4 * ((p-1) div 4) + 1. I PHP implementeras x div y som (int)floor(x/y). Förstår inte riktigt, för han menar på att "p" ska vara den nuvarande sidan. Alltså, p innehåller nuvarande sidans siffra. Är man tex på startsidan är p = 0. Vilket gör att hans uträkning blir 0! Och man får då: 1 ... 25 1 2 ... 25 1 2 3 ... 25 1 2 3 4 ... 25 osv.. Inte riktigt som jag vill :P Någon som kan förklara vad han menar? Jag satte in hans kod kanske på fel ställe? Eller så fattar jag bara itne.. hm PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Här är ett förslag på hur paginering kan se ut. Den har
"till första sidan i listan", "till föregående sida i listan" "+/-5 steg i listan" antal sidor i listan select för att hoppa till valfri sida "till nästa sida i listan" Vad gäller att hoppa till specifika underkategorier beroende på kön, jag hade gärna velat stanna kvar på den nivå jag är, men det kommer att bli så mycket extra pill med att hålla koll på om kategorin finns för respektive kön eller ej, samt att användarna då kommer att landa kors och tvärs beroende på om kategorin finns eller ej, så det kommer bara att framstå som konstigt och förvirrande. Så i slutändan: Skippa det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej vänner! Jag har gjort om sidnumreringen aningen. Jag gillar den som den är idag faktiskt.
![]() ------- ------- Ser nu ut såhär: 1 2 3 4 5 ... 24 Nästa Föregående 1 2 3 4 5 ... 24 Nästa Föregående 1 2 3 4 5 ... 24 Nästa Föregående 1 2 3 4 5 ... 24 Nästa Föregående 1 ... 5 6 7 8 9 ... 24 Nästa Föregående 1 ... 5 6 7 8 9 ... 24 Nästa Föregående 1 ... 5 6 7 8 9 ... 24 Nästa Föregående 1 ... 5 6 7 8 9 ... 24 Nästa Föregående 1 ... 9 10 11 12 13 ... 24 Nästa tills: Föregående 1 ... 21 22 23 24 Här kommer även koden! Index.php: PHP-kod:
Function.php: PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ser att uthämtningen av produkter blir fel nu. ehm.
Om jag kör med $page = 1; så hämtar den inte ut, lika många produkter som man vill att det ska synas per sida, i början. Säg att man har 100 produkter. och vill visa 20 produkter per sida. (5 sidor). Har jag då $page = 1; så börjar produkt nr 20 på startsidan. Produkterna 1 - 20 är alltså inte med, så det listas bara 80 av 100 produkter. Skriver jag dock index.php?p=0 då får jag fram produkterna 1 - 20. Någon som ser varför detta kommer sig? $query .= "LIMIT $p_num , $items"; Det verkar som om det är här de ligger. $p_num = $items*$page; ($p_num = 20*1) Så den börjar plocka ut produkter efter den 19 raden i databasen. INTE BRA! Någon med några idéer? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|