FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej på er vänner.
Jag är lite nyfiken på hur textalk, e-butik.se m.m. fungerar. För ser man skillnaden mellan textalk och e-butik så kan man börja använda textalk direkt medans e-butik måste "installera" butiken åt en. Dét jag funderar således på är hur dessa företag bygger sina system för det skall vara smidigt ur företagets synpunkt men även för användarna. Säg t.ex. att E-butik behöver installera en säkerhetsuppdatering...Då ser det märkligt ut om de ska behöva, manuellt installera en uppdatering för varje konto enskilt... Eller hur löser man det? Det jag funderar på är att jag håller på att göra ett liknande system men inte ämnat för webshop... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu vet jag inget om Textalks kodbas, men det finns några olika principer för hur man gör detta (missar jag något, fyll gärna i)
- Alla kunder använder kör samma kodbas (de delar på den inte identiska kopior). En säkerhetsuppdatering appliceras således på samtliga kunder samtidigt. Den inverterade effekten är att alla kunder har samma buggar också. Lätt att underhålla för butiken, men "with great powers comes great responsibility". Man får vara noggrann när man skriver koden så att produkter för shop A inte dyker upp i shop B - Alla kunder har ett separat system att arbeta i. Alla buggfixar måste då appliceras på säg 100 installationer. Å andra sidan kanske buggen bara finns i sju av de. Finns inga direkta möjligheter att en kunds data påverkar en annans (bortsett från klantig serverkonfiguration). - En kodbas per server/kundkluster/osv. Lite av en mix av ovanstående. Vet inte hur mycket svar det är, men kanske en bit på vägen i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror att textalk kör överskridande det första alternativet. Det verkar så i alla fall...
Då jag förstår att fördelar väger upp nackdelar i de olika rutinerna så undrar jag vilket är det att föredra utifrån vilka utgångspunkter? I de banor jag funderar så är det så här. Säg att man har 100 kunder där varje kund har ett eget separat konto: De fördelar som nämndes ser jag som ganska starka. Minimal risk för att en liten detalj kan haverera hela systemet. I det långa loppet innebär det även en minimal risk för negativ publicitet där rubriker lite överallt kan vara "Hela systemet havererade, alla kunder hade problem med sina system". Men det blir ju negativt vid t.ex. uppdateringar etc. där 100 kunder kanske inte är ett problem, men om antalet kunder närmar sig kanske 1000 så innebär det ett stort manuellt arbete vilket kommer ta mycket tid i anspråk. Men det kanske finns sätt att underlätta det med? Någon som vet? Senast redigerad av sca den 2012-06-25 klockan 16:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, det är som tidigare skrivit.
Det är en fil som gäller för alla butiker, beroende på vilken butik det gäller så visas olika saker. Blir det ett litet fel i koden, så gäller det alla. Sedan kan det vara så att det finns flera olika teman. Beroende på vad användaren valt i sin kontrollpanel, laddas olika css filer tillexempel. Senast redigerad av Zeroi den 2012-06-25 klockan 17:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Så är det. Men smakar det så kostar det. Det är inte de minsta eller billigaste lösningarna som har detta. Det är i alla fall min erfarenhet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Men jag som eventuell leverantör kommer ju kunna skydda mitt skinn långt mycket lättare då en installation är just en installation och just bara den installationen som ev kan haverera och inte allt på en och samma gång. Men som du säger så kostar det i mycket tid men däremot är risken för total bojkott från mina kunder minimal då man kan köra ut uppdateringar stötvis och då upptäcka ev buggar m.m. Men är det en vanlig lösning att ha varje kunds system enskilt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En lösning med en gemensam kodbas är att föredra när man bygger en hyrmodell som Texttalk har.
De måste ha : - en produktionsmiljö, - en prodtestmiljö, - en acceptanstestmiljö, - en systemtestmiljö, - minst en ren utvcklingsmiljö När en ny release ska utvecklas så ska den vandra alla nivåerna innan den kommer i produktion. Har man en separat miljö för varje kund så får man i princip ha samma förfarande för alla 3000 kunderna som Textalk har, det skulle bli ohanterbart. Man måste vara noggrann vid testerna och testa allt väldigt noga innan prodsättning och så får man ha relesejour när man nyss släppt en uppdatering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Så länge du inte ska erbjuda unika anpassningar för varje kund så har du ju samma kodbas för alla.
Om det sedan är upplagt så att alla använder samma filer eller att varje kund har en egen uppsättning filer spelar ju inte så stor roll. Det kan ju också vara en kombination med länkade kataloger etc på webbservern.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det som är riktigt avgörande är ju hur anpassningsbart det ska vara för varje enskild kund. Ska de kunna installera plugins, redigera filer själva etc så bör varje kund vara installerad separat.
Det kan fortfarande vara samma kodbas, men att man utökar funktionaliteten med plugins, se tex hur Wordpress fungerar. Det går givetvis att bygga ett administationsgränssnitt som automatiskt uppdaterar även olika installationer av samma kodbas. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|