FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Nu är jag ute på lite nya jaktmarker.... Jag har en MySQL-databas med kolumnerna: #id #namn #gata #postnummer #stad Jag vill med hjälp av jQuery UI autocomplete, mysql & php: - När jag skriver in namnet ska autocomplete föreslå från databasen. - När namnet är ifyllt (autocompletat) - fylls automatiskt övriga input-fält (dvs. gata, postnummer och stad) från databasen. Detta vore inget problem. OM INTE - jag inte vill ladda in hela databasen med 1000+ rader i en php-array och söka i den. Antar att jag behöver använda AJAX också, som jag inte alls är "haj" på.. Någon som har ett förslag, en demokod, putt i rätt riktning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ajax-funktionalitet finns redan inbyggd i jQuery med t.ex. post eller get så du behöver inte kunna mycket om det alls för att använda det.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som tartareandesire säger så är just själva ajax autocompleten enkel i jquery och ajax. Det som eventuellt är lite knepigt är att förstå hur man får annan data än den som returneras till ajax autocomplete fältet. Tex du vill ha rad 1 2 och 3 för att fyllas i, men rad 4 är den som visas i autocompleten.
Ett sätt att lösa det på är att istället för att som default exemplet UI mata jquery med hela responsen, returnera en serialiserad array, som du sen splittar upp innan, i det data som du ska visa i autocompleten och det som ska till andra platser. Detta går bra att göra, jag har just gjort det ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|