FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Har lyckats driva företag i över 15 år utan att någonsin behöva skicka något på inkasso, men nu var det dags. Har fyllt i och skickat ett betalningsföreläggande till kronofogden.
Någon som har erfarenhet av detta? När kan man förvänta sig någon respons? Kan även passa på att varna för att sälja något till Teamweb utan att ta förskottsbetalning. Köper tjänster av oss och säger sedan (efter att vi påmint/frågat ett stort antal gånger om status utan att få svar ang. fakturor som förfallit för flera månader sedan): "Vi har inte råd att betala just nu men så snart vi kan tänker vi betala" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Du ska nog skilja på inkasso och fogden...
Inkasso säljer du skulden Fogden driver du ett betalningsföreläggande. Oftast så sköter Inkasso även betalningsföreläggandet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Bra att du går till kronkalle direkt! Vidare hur lång tid det tar beror på om de bestrider. Ska ni till tingsrätt kan du räkna med 1år i handläggning. Även fast man har alla papper på bordet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag som är dålig på att hålla isär begreppen. Vi gick direkt till kronofogden, dvs utan "inkasso".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har hittills sluppit gå till fogden vilket jag är glad för. Tar i regel bara uppdrag från företag jag litar på och som jag vet betalar.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-06-13 klockan 15:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan köra inkasso själv och lägga på ytterligare kostnad som tillkommer för kund.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan glömma få en krona om personen redan har massa skulder, sett många personer där bara räntan ökar deras skulder på över 300-500k per år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
att han blivit delgiven. Så där lade KFM ner fallet och erbjöd oss själva att delgiva och lämna över till KFM. I ett annat fall har allt gjorts korrekt och varje månad får vi ett utdrag på alla kunds skulder och hur mycket (väldigt lite) han får behålla av sin lön. Resten går till prioriterade fodringsägare CSN/SKV/Radiotjänst (Allmänna mål). Vi andra (enskilda mål) kommer få vänta i många, många år. Men KFM är helt rätt väg att gå. Självklart ska man i ansökan lägga på alla godkända kostnader man kan lägga på kunden - påminnelseavgifter, eget arbete (340 kr), KFM-ansökan (300), Inkasso (160 kr om man skickat detta) och förstås ränta. Jag hoppas verkligen du lade på allt detta i din ansökan. Bocka också för Verkställighet som innebär att fogden knackar på dörren och sätter röda lappar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Frågan är om det gör någon skillnad när det gäller ett bolag? Din beskrivning gällde privatperson vad jag förstår? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|