Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


General Motors slutar annonsera på Facebook

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-16, 11:06 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Standard General Motors slutar annonsera på Facebook

General Motors har beslutat sig för att sluta betala för Facebook-annonser eftersom det inte gett önskad effekt på bilköparna. De är en av de absolut största annonsörerna i USA och har fram till idag spenderat 10 miljoner dollar per år på sin Facebook-annonsering.

Känns nästan som de är förbannade på Facebook i och med att detta besked kommer just nu?

http://www.dn.se/ekonomi/gm-slutar-a...ra-pa-facebook
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 11:12 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Tror nog det är väldigt dåliga tider spendera 10M$ per år för bilannonser och tro att man får ett bra resultat.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 11:40 #3
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 397
Kanske dags att börja bygga kvalitetsbilar istället?
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 12:02 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Bilmarknaden vacklar, kanske är det mer motiverat nu att satsa på redan etablerade, och testade kanaler framför Facebook och annat relativt oprövat media. Tycker inte det är särskilt konstigt men får stort genomslag i nyhetsmedia i och med börsintroduktionen och en inte fullt övertygande intäktsmodell.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 13:06 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Det följer väl bara trenden. Läst om många som varit imponerade av exponeringen och besökarna via facebook - för att sedan se att de konverterar så otroligt dåligt i slutändan att det är riktigt dyrt. Tror det har att göra med inställningen de flesta har när de väljer att använda Facebook.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 13:46 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är som med all försäljning, det är, i stort sett, helt ointressant hur många klick man får på en webbsida, det intressanta är den verkliga merförsäljningen (dvs konverteringen). Det är nåt som SEO-byggarna måste ta till sig av.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 15:59 #7
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 374
Hela internet bygger ju på att targeted advertising ska vara mycket effektivare än vanlig reklam. Därför är det oroande för många internetföretag om stora annonsköpare kommer fram till att så inte är fallet.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 17:05 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Handlar ju om rätt produkt/tjänst till rätt målgrupp i rätt tid.

Du kan inte sälja exempelvis en snöskyffel på sommaren.

Bilar är en rätt dyr produkt som inte köps på fyllan eller bara för man vill ha. Samtidigt är det rätt mycket kris i världen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 17:35 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag är dock övertygad om att GM kommer att ändra sig igen, när de ser att försäljninge faler ännu mer när de lämnar Facebook...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-16, 17:47 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag är dock övertygad om att GM kommer att ändra sig igen, när de ser att försäljninge faler ännu mer när de lämnar Facebook...
Eller så byter de sajt och/eller medium, de har nog gjort rätt så omfattande analys av både kännedom och försäljning utifrån olika annonskanaler när de spenderar så stora pengar. Förmodligen har de nu valt något som för dom är mycket bättre att lägga pengarna på.

För GM att annonsera på Facebook känns ungefär lika lyckat som att ha politisk tv-reklam mitt i sporten.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017