Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Marknadsundersökning, vad ska jag fråga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-05-09, 11:12 #1
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2007
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Standard Marknadsundersökning, vad ska jag fråga?

Hej,

Håller på och gör en mindre marknadsundersökning relaterat till start av e-butik. Med min marknadsundersökning så kommer jag fråga den specifika arbetsgruppen som min e-butik är tänkt att vända sig till, detta för att få mer kött på bena vad jag bör inrikta mig på i början eller kanske inte inrikta mig mot alls.

Jag har spånat fram lite frågor, men skulle gärna vilja ha hjälp med vad jag bör fråga mer. Följande frågor har jag tänkt ställa:

1. Hur ofta handlar du utrustning som du använder i din tjänst?
(radiobuttons nedan)
A. En gång i månaden
B. En gång varannan månad
C. En gång var tredje månad
D. En gång i halvåret
E. En gång om året
F. Ännu mer sällan

2. Vad skulle du kunna tänka dig att köpa för produkter via internet som du använder i din tjänst?
(checkboxar nedan)
A.
B.
C.
..
J.
(Vill inte gå ut med vilka typer av produkter det är här tyvärr)

3. Vad är viktigast gällande en produkt du köper som du tänkt använda i din tjänst?
(radiobutton nedan)
A. Kvalité
B. Pris
C. Annat (eget val)

Vad bör jag med fråga? Finns det något annat jag ska tänka på?
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-09, 11:26 #2
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Det beror på hur många du ska gå ut till men eftersom det inte ska vara något "statistiskt säkerställt" resultat så ge folk möjlighet till eget val/kommentar på varje fråga. En del vill ge ett korrekt svar och blir inte glada när deras beteende inte finns och det påverkar deras inställning till att svara på resten av frågorna. Ta första frågan "Hur ofta" Om jag handlar en gång i månaden på vintern och inget på sommaren så skulle jag klickat "varannan månad" och tyckt att det var Okey. Men jag vet att det finns de som värjer sig för en så "felaktig generalisering" och till och med går så långt att de slutar svara.

Andra frågor kan vara om leveranser, betalning, om det finns något som de retat sig på vid köp via internet.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-09, 11:33 #3
Fredrik-ss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
Det beror på hur många du ska gå ut till men eftersom det inte ska vara något "statistiskt säkerställt" resultat så ge folk möjlighet till eget val/kommentar på varje fråga. En del vill ge ett korrekt svar och blir inte glada när deras beteende inte finns och det påverkar deras inställning till att svara på resten av frågorna. Ta första frågan "Hur ofta" Om jag handlar en gång i månaden på vintern och inget på sommaren så skulle jag klickat "varannan månad" och tyckt att det var Okey. Men jag vet att det finns de som värjer sig för en så "felaktig generalisering" och till och med går så långt att de slutar svara.

Andra frågor kan vara om leveranser, betalning, om det finns något som de retat sig på vid köp via internet.
Bra tankar! Det ska jag absolut ta med.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-09, 16:41 #4
Loffys avatar
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2011
Loffy Loffy är inte uppkopplad
Medlem
Loffys avatar

Reg.datum: Nov 2011
Jag brukar försöka tidsbegränsa mina frågor, tex "Under de senaste 6 månanderna, hur ofta har du...".
Loffy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-09, 23:48 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Om du frågar vad kunden föredrar:

A) Kvalité
B) Pris
C) Leveranstid

Så kommer de flesta att svara priset.

Men om du frågar Vilken produkt skulle du helst köpa:

A) 1 liter mjölk producerad idag med bäst före datum om 7 dagar, kostar 15 kr
B) 1 liter mjölk producerad för 3 dagar sedan med bäst före datum om 4 dagar, kostar 10 kr
C) 1 liter mjölk producerad för 10 dagar sedan med bäst före datum för 3 dagar sedan, kostar 5 kr

Så kommer de flesta att välja alternativ A trots att det är det dyraste alternativet.

Så du måste tänka igenom frågor och svarsalternativ med stor omsorg och du måste använda konkreta exempel för att få bättre svar.

En bättre form av marknadsundersökning är om man kan göra är en riktig provförsäljning av snarlika produkter.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-10, 00:47 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om du frågar vad kunden föredrar:

A) Kvalité
B) Pris
C) Leveranstid

Så kommer de flesta att svara priset.

Men om du frågar Vilken produkt skulle du helst köpa:

A) 1 liter mjölk producerad idag med bäst före datum om 7 dagar, kostar 15 kr
B) 1 liter mjölk producerad för 3 dagar sedan med bäst före datum om 4 dagar, kostar 10 kr
C) 1 liter mjölk producerad för 10 dagar sedan med bäst före datum för 3 dagar sedan, kostar 5 kr

Så kommer de flesta att välja alternativ A trots att det är det dyraste alternativet.

Så du måste tänka igenom frågor och svarsalternativ med stor omsorg och du måste använda konkreta exempel för att få bättre svar.

En bättre form av marknadsundersökning är om man kan göra är en riktig provförsäljning av snarlika produkter.
Jag skulle nog vilja påstå att just din exempelfråga är tämligen värdelös. Där beror det helt på situationen vilket val man gör. Ska jag åka bort några dagar eller om jag använder väldigt lite mjölk just nu så kanske jag väljer A. Ska jag inte använda mjölken direkt men ändå vet med mig om att jag är hemma och kommer använda den ganska snart väljer jag B. Ska jag använda mjölken direkt så väljer jag förmodligen C då det normalt sett inte är något fel på en oöppnad mjölk som stått kyld tre dagar över bäst före-datum. Det kan i detta fallet även göra stor skillnad om man gör undersökningen på sommaren eller vintern osv. Dessutom finns det en överhängande risk att personerna inte orkar läsa igenom sådana svarsalternativ.

Visst bör man tänka igenom frågorna lite grann men gör man det för komplicerat får man inte ut något vettigt av undersökningen ändå.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017