FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Håller på och gör en mindre marknadsundersökning relaterat till start av e-butik. Med min marknadsundersökning så kommer jag fråga den specifika arbetsgruppen som min e-butik är tänkt att vända sig till, detta för att få mer kött på bena vad jag bör inrikta mig på i början eller kanske inte inrikta mig mot alls. Jag har spånat fram lite frågor, men skulle gärna vilja ha hjälp med vad jag bör fråga mer. Följande frågor har jag tänkt ställa: 1. Hur ofta handlar du utrustning som du använder i din tjänst? (radiobuttons nedan) A. En gång i månaden B. En gång varannan månad C. En gång var tredje månad D. En gång i halvåret E. En gång om året F. Ännu mer sällan 2. Vad skulle du kunna tänka dig att köpa för produkter via internet som du använder i din tjänst? (checkboxar nedan) A. B. C. .. J. (Vill inte gå ut med vilka typer av produkter det är här tyvärr) 3. Vad är viktigast gällande en produkt du köper som du tänkt använda i din tjänst? (radiobutton nedan) A. Kvalité B. Pris C. Annat (eget val) Vad bör jag med fråga? Finns det något annat jag ska tänka på? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det beror på hur många du ska gå ut till men eftersom det inte ska vara något "statistiskt säkerställt" resultat så ge folk möjlighet till eget val/kommentar på varje fråga. En del vill ge ett korrekt svar och blir inte glada när deras beteende inte finns och det påverkar deras inställning till att svara på resten av frågorna. Ta första frågan "Hur ofta" Om jag handlar en gång i månaden på vintern och inget på sommaren så skulle jag klickat "varannan månad" och tyckt att det var Okey. Men jag vet att det finns de som värjer sig för en så "felaktig generalisering" och till och med går så långt att de slutar svara.
Andra frågor kan vara om leveranser, betalning, om det finns något som de retat sig på vid köp via internet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag brukar försöka tidsbegränsa mina frågor, tex "Under de senaste 6 månanderna, hur ofta har du...".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du frågar vad kunden föredrar:
A) Kvalité B) Pris C) Leveranstid Så kommer de flesta att svara priset. Men om du frågar Vilken produkt skulle du helst köpa: A) 1 liter mjölk producerad idag med bäst före datum om 7 dagar, kostar 15 kr B) 1 liter mjölk producerad för 3 dagar sedan med bäst före datum om 4 dagar, kostar 10 kr C) 1 liter mjölk producerad för 10 dagar sedan med bäst före datum för 3 dagar sedan, kostar 5 kr Så kommer de flesta att välja alternativ A trots att det är det dyraste alternativet. Så du måste tänka igenom frågor och svarsalternativ med stor omsorg och du måste använda konkreta exempel för att få bättre svar. En bättre form av marknadsundersökning är om man kan göra är en riktig provförsäljning av snarlika produkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Visst bör man tänka igenom frågorna lite grann men gör man det för komplicerat får man inte ut något vettigt av undersökningen ändå.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|