FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej.
Jag har satt upp en ubuntu-burk (Ubuntu 11.10 server) som jag kör en webbserver på. Det underliga är att när jag kopplar in den på WANet, dvs den får en riktig internetadress så blir hela min internetanslutning jätteslö efter en stund, med långa svarstider. När jag mäter med TP-test så ger den utmärkta resultat med 2ms responstid men det tar en evighet innan den sätter igång testet. Så fort jag drar ur nätverkskabeln till den så blir hela nätverket supersnabbt igen (kör 100mbit fiber från stadsnät). Om jag startar om routern så får den ingen ip-adress förrän jag drar ur kabeln till Ubuntuburken. När jag kopplar den på mitt interna nätverk så fungerar allt precis som det skall utan problem. Någon som har en idé om vad som händer? Det händer även med en färskinstallerad burk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du flera ipnummer från din ISP? Annars skulle det kunna bero på en ip konflikt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Adresserna fås genom DHCP och ändras ofta då man startar om datorn.
Jag funderar på om det kan vara så att eventuellt felaktiga drivrutiner kan skapa detta problem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men ditt abb ger dig fler än en ipaddress iallafall?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ja, det kan det vara. Minns att jag fick konstiga problem på en Windows burk när "Auto sense" inte fungerade i en drivrutin. Löste det genom att stänga av Auto sense och sätt till fast hastighet, 100mbit full duplex. Jag har även varit med om en MAC-adress krock, vilket nästan stoppade hela LAN:et.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|