FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tja.
Sitter och matar in produkter i en webshop och är nu uppe i några tusen. Är det viktigt att ha seo vänliga länkar? Som det är idag så får jag fina länkar, men det är lite jobb att hålla koll på dessa. Jag döper dem alltid som överskriften för produkten, nackdelen är när 2 produkter heter samma sak. Jag måste nu sitta manuellt och skriva in tex -2 för den senaste länken som är likadan. Tittar man in på större butiker som tex jula osv så har dem inte så snygga. Ett annat smart alternativ är kanske att ha modellbeteckningen som url, då den alltid blir unik. men det hjälper ju inte så mycket som seo om länken eriksblommor.xx/45895 är en ros ![]() EDIT: Kom på en sak... kan man kanske köra överskriften som jag har idag, och sedan modellbeteckning. tex eriksblommor.xx/ros-rod-45895 Tack på förhand! Senast redigerad av xciso den 2012-01-18 klockan 15:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om detta sker automatiskt så tycker jag du ska ha SEO-vänliga url:er. Det ökar chansen att dina inlänkar innehåller relevanta sökord. Dessutom fetmarkeras ord i url:en som matchar sökningen på Google.
Det går att göra så att ditt publiceringsverktyg fixar detta automatiskt. Dvs att om det uppstår en dublett så läggs "-2" till efter sidans namn. Vet inte hur stort ingrepp det är men det kan vara värt att höra efter med någon kunnig programmerare. På din sista fråga skulle jag svara ja. Det gör väl så att alla url:er blir unika, även om produkterna heter samma sak. Kanske är den enklaste lösningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tyvärr sker detta inte automatiskt då jag lägger in allt via openoffice calc.
Men att göra som mitt sista förslag är ganska enkelt att göra, och samtidigt enkelt att hitta fel osv.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett smidigt sätt jag använder mig av när jag ska lägga till en vänlig url för en post, skapa en vänlig tabell och köra detta:
$vanlig = sanitizer($rubrik); $vanlig = $vanlig . "-". rand(100,999); där sanitizer omvandlar namnet till vänligt. function sanitizer($str) { $str = strtolower($str); $str = strip_tags($str); $str = preg_replace('/[^a-z0-9åäöÅÄÖ_-]+/i', ' ', $str); $str = preg_replace('/\s+/i', ' ', $str); $str = trim($str); $str = str_replace(' ', '-', $str); return $str; } sen köra en insert på $vanlig bara så har du göra det till en vänlig url sen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|