FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Brukar ni göra en design, eller börja med koden på en sida först?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Brukar oftast börja med att göra en design där man gör plats åt alla funktioner som kommer. Beror ju i och för sig på vad det är man ska göra..
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Designen först...
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej. Det beror helt och hållet på vad som ska byggas.
Är det en större plattform eller eget system, säg ett intranät eller ett community tycker jag det är enklast att börja med koden och sedan bygga en design runt det. Gäller det en "vanlig" webbplats, eller wordpress etc så börjar jag alltid med designen först. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
1) Processer, flöden, grov datamodell
2) Design 3) Kod :-D |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1. Programmering
2. Design Men det är nog för att jag inte är någon höjdare på design-delen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag gör kodar alltid först. Men det är nog för att jag har noll känsla för design.
Däremot så "designar" jag upplägget samtidigt när jag plockar ut data etc. Men jag sminkar allt efteråt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det här ungefär vad jag tycker är bäst också, men jag skulle vilja förfina listan lite.
1) Speca upp ungefär vad som ska göras (kravspecifikation / målbild av slutprodukten) 2) Designa processer, flöden och datamodeller grovt. 3) Wireframes av designen (dvs i stort sett bara uppritade rutor/skisser på ungefär hur den grafiska strukturen av sidan ska bli). 4) Design(photoshop) och Backend (skapa databaser, back-end-kod te.x. modeller, controllers och annat som inte är beroende av slutdesignen). Design och back-end kan göras parallellt. 5) Front-end. Implementera designen genom att göra om photoshopdesignen till vyer(HTML + CSS). 6) Sätt ihop allt, och gör justeringar för att helheten ska bli bra. Först här brukar Javascript/AJAX-funktioner komma in. 7) Testa Givetvis måste den här processen anpassas en del för varje projekt men i grova drag är den ungefär det samma. Givetvis kan också hoppa en del mellan stegen, både fram och tillbaka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |