FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hejsan! Som rubriken antyder så säljes Annons24.se och det är inget auktionsförfarande vi talar om. Säljare är ett företag (AB) och givetvis ska försäljningen ske på ett korrekt vis - inga förslag om pengar under bordet, tack. Om någon tycker att det är för dyrt går det bra att sluta läsa här, men kommentarer är onödiga :-)
Pris endast domän: 19 TKR ex moms Pris hela sajten: 24 TKR ex moms Anledning: Jag köpte för snart ett år sedan ett bolag som äger och har drivit Annons24. Mitt fokus ligger inte där och jag har många idéer som jag gärna kan delge köparen med utvecklingsmöjligheter. Men jag har inte tid att realisera dessa idéer själv. Historik: Sajten har varit i mitt bolags ägo sedan 2008. Dessförinnan drevs den av ett annat bolag, som blev uppköpt. Ursprungligen var Annons24 en av de tidiga annonsplatserna och verksamheten var lönsam, och den hade för sin tid väldigt mycket trafik. Sajten bytte ägare, de nya ägarna investerade massor i reklam, inklusive TV-annonser, och sedan tog pengarna slut och verksamheten lades ner någonstans längs vägen. Domänen har därefter legat tom i något års tid och jag byggde upp en sajt där igen nu under sommaren, nu med gratis annonser. Rankning: Eftersom sajten varit tom i flera år rankade den inte alls i våras. På exempelvis "gratis annonser" fanns den inte med alls (sajten var inte gratis tidigare) - nu har vi klättrat upp till position 30 (enl GSERP) och detta på ett hårt konkurrensutsatt sökord. Potentialen är stor att komma högre upp och expandera till andra sökord, men vi har haft fokus på just detta viktiga nyckelord. Trafik: Sedan sajten startade "på nytt" under början av sommaren tills nu har vi haft 1000+ unika besökare, cirka 1800 besök och 8000 sidvisningar, detta utan annonser. Den genomsnittlige besökaren stannar i mer än 3 minuter och tittar på 4,8 sidor. Det finns en del länkar som tillkommit under åren, men ingen har arbetat effektivt med SEO tidigare. Trots det rankar vi alltså rätt bra. Organiskt söktrafik: 40,91% Hänvisad trafik: 32,5% Direkt trafik: 26,59% Verksamheten: Vi får in i snitt 1 ny annons varje dag just nu men de flesta publiceras inte eftersom de faller lite utanför vårt fokus. Ungefär 25-30% är spam eller i gränszonen. Tiden finns inte, för oss, att bygga om eller administrera mer än nödvändigt och många annonser dyker upp för kategorier vi aldrig ens tänkt oss, som städtjänster och träningsredskap och domäner. Borttappade djur och djurannonser är också tydligen populärt, vilket vi inte hade förväntat oss. Affärsmodell: Vi är helt reklambaserade, och det ger i dagsläget inga intäkter att tala om. Möjlighet finns förstås att istället ta en liten summa mot en annons, och använda intäkterna för att köpa nya kunder via tex AdWords eller dylikt, men det tar också tid, och tid har vi inte. Plattform: Sajten bygger helt och hållet på WordPress som grund, och därefter ligger ett tema med extra funktionalitet på det. Temat är inte custom utan turn-key men vi har gjort en del anpassningar. Licensen på temat inkl framtida uppdateringar ingår vid köp av hela sajten. I övrigt är allting open-source och kostnadsfria plugins och enklare modifierad kod. Några av funktionerna: Annonser kan publiceras automatiskt eller efter moderering, PayPal för kortbetalning, automatiska e-post notifieringar, användarprofiler, stöd för multimedia och HTML i annonser, inbyggd statistikmodul, användare har egen kontrollpanel, stöd för flera språk och översättningsbart, kontaktformulär, Google Maps inbyggt, custom fields och enkel formatering av annonser, widget-stöd etc etc. Sammanfattningsvis är Annons24 en liten men snabbt växande sajt, med god potential för SEO. Med sina 5+ år på nacken är den dessutom auktoritär. Möjlighet finns att ta över hela sajten och driva samma verksamhet, bara lyfta namnet och bygga eget, eller en hybrid där köparen tar över sajten men ändrar inriktning. Vi har tagit oss upp från 200+ till 30 i SERP och det på ett väldigt hårt område. Kika gärna på våra konkurrenter som ligger i topp - det finns en hel del pengar att tjäna, men det kräver också tid och arbete att ta sig dit. Någon support eller garantier på framtida inkomster eller trafik ges givetvis inte, men de som vill kan kika på statistik från Google Analytics. "Nyckeltalen" för SEO kan köpare själv mäta upp med sina egna verktyg. Priset är inte höftat utan noggrant beräknat och kort sagt - det är inte värt för mig att sälja för mindre. Först till kvarn gäller. Annonsen tas bort när domänen/sajten är såld. Tack för din uppmärksamhet! :-) Senast redigerad av teddyjohan den 2011-11-10 klockan 17:36 Anledning: Korrigering |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vad står TKR för?
Triljoner Kronor? Sorry men jag vet faktist inte. Hur är det om man vill börja förbättra systemet. Är koden byggd på ett sånt sätt så att det blir väldigt svårt att lägga till en sak/saker? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tkr = tusen kronor
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den bygger på WP och ett tema för $99. Står faktiskt i trådskaparens beskrivning ...
Senast redigerad av Helix den 2011-11-11 klockan 14:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej, tack för kommentarerna och, kort svar: det är helt rätt - det är tema vid namn Classipress för 99$US som används och kan moddas relativt enkelt. Det största värdet som jag ser ligger med domänen (därav att 4/5 av priset är för domänen) medan sajten och innehållet etc har ett mervärde.
Långt svar: "Relativt enkelt" betyder i det här fallet att jag har moddat massor (det går dock enkelt att återställa till originalskick utan att data förloras) och jag är inte särskilt teknisk. Däremot finns det ett stort community kring Classipress med såväl designers som programmerare och de vanligaste funktioner man kan tänka sig behövas kan man hitta gratis i deras forum. Med andra ord, om man kan med Wordpress och är lite enveten kan man modda det ganska enkelt. Kan man programmera själv eller är tekniskt kunnig så är det förstås ännu enklare. Bäst är att se det som att det är så pass enkelt som det rimligen kan gå, men det betyder inte att vem som helst kan göra vad som helst på två sekunder. Det är därför ganska relativt vad "du" kan göra för alla är vi ju olika. Exempelvis har jag moddat bort möjligheten att kontakta säljaren som skapat en annons OM en säljare har markerat en vara som såld. Jag har också tagit bort Google Maps-funktionen, ändrat social delning och lite sådant. Därtill har jag skalat bort en massa från användarnas profilsidor mest för att jag vill hålla det enkelt och ha så få fält att fylla i som möjligt. Allt detta är onödigt men det har gjort sajten mer i den riktning som jag vill ha den, ingen mod är alltså nödvändig. Men vill man så kan man, och det är ju bra! Justeringar av exempelvis vilka fält som ska vara obligatoriska i en annons, skapa nya kategorier och dylikt - det kräver ingen moddning av kod. Det gör man direkt från kontrollpanelen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Pga att det kommit en hel del förfrågningar vill jag bara meddela att jag numera är flexibel med priset. Jag kommer förmodligen inte hinna utveckla sajten 2012 heller så det är ingen mening att den blir kvar. Jag har fått bra bud men det känns oetiskt att säga i tråden att jag inte är flexibel och sedan ta ett bud, så jag ville bara skriva det nu så är det sagt.
Först till kvarn, skriv här på WN som privat meddelande. Pris endast domänen 10 TKR ex moms (företag). Pris hela sajten = 20 TKR ex moms (företag). Pga arbete och därmed kostnader för att flytta allt etc. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|