Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta ab eller ombilda?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-05, 22:26 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Standard Starta ab eller ombilda?

Jag vet att det finns tusentals trådar om det här överallt, men mycket har ändrats sen dess och jag vill ha nya svar.

Har ett EF och vill starta ett AB.

Pluggar heltid med csn också! Så jag har en gräns på hur mycket jag får tjäna.

Har ett utländskt ltd bolag också och funderar även på att använda det istället för ett svenskt ab. Är det mycket strul?

1. Jag har 50 000 i kapital men tycker det är väldigt trist att lägga in mina skattade pengar i ett AB som jag aldrig får tillbaka egentligen. Jag får ju skatta varenda lön jag tar ut ändå, eller?

2. Jag kan gå till en revisor och betala några tusenlappar för att använda apportegendom istället för aktiekapital. Vi säger att jag har en hemsida som revisorn värderar till 50 000. Då måste jag alltså betala 25% av det beloppet till skatteverket i moms alltså? D.v.s. 12500 kr ryker då!

3. Jag har 50 000 i företagskontot på min enskilda firma som inte har skattats än. Kan jag använda dessa till aktiekapitalet eller måste de skattas innan?

Jag vill "förlora" så lite pengar som möjligt.

4. Eller bör jag helt enkelt bara köra på mitt ltd och starta en filial då jag endast behöver pröjsa 5000 för det och nästan inget aktiekapital? Bryr mig inte alls om det här med kredit med ltd då jag inte kommer ha problem på den fronten. Det går att lösa med banken.

Vad bör jag göra? Ursäkta eventuella felstavningar och grammatiska fel. Jag är otroligt trött då jag har studerat och jobbat sen 4 imorse.

Edit:

5. Jag betalar lägre skatt i mitt ef då jag är under 26 så det kanske är bättre med ef så länge det går.

Däremot tjänar jag snart för mycket för att återinvestera i mitt ef och måste inom snar framtid ombilda till ab så det är lika bra att ni upplyser mig!

Edit2: Vet inte varför den hamnade i offtopic, det är så jädra ontopic som det kan bli!

Senast redigerad av Lancelot den 2011-02-05 klockan 22:42
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017