FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur länge tycker ni man ska vänta på att motparten ska höra av sig efter en avslutad auktion? Jag har skickat 3 mail sen auktionen löpte ut (4 dagar sedan.)
När kan jag anse affären som ogiltig? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker man skall få max en vecka på sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man kunde få ett livstecken iaf.. "Båda parter förbinder sig att så snabbt som möjligt genomföra affären" Så står det i villkoren, lite luddigt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror väl lite på vilken summa det handlar om också skulle jag vilja säga. Är det 1000 kr så kanske det inte spelar någon större roll men handlar det om 100 000 kan man nog ha lite mer tålamod. Kort och gott är det väl upp till en själv att avgöra. En vecka låter rimligt rent generellt. Att skicka tre mail på fyra dagar är lite väl aggressivt
![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har skickat dem till olika mailadresser skall tilläggas
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad är det som säljs och är det till salu igen nu?
![]() Jag tycker att en vecka är mycket, om det handlar om en auktion så sitter man ju och väntar vid tidpunkten för ev avslut, om inte annat för att buda över.. Jag sitter faktiskt och väntar nu på mail om en auktion, sen en timme tillbaka. :P, inget liv jag vet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du inte avtalat om annat så bör du räkna med 30 dagar innan du annullerar affären.
Därför är det viktigt att alltid göra upp om affärsvillkoren i förväg och ha med det i auktionsvillkoren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Auktion avslutad via Missdomain så det går inte direkt att smita ifrån den. Det handlar bara om småpengar men jag är en vän av principer så vill ju gärna genomföra affären.
Hade inte gjort något om affären dragit ut på tiden bara jag fått ett livstecken. Tänker att jag väntar en vecka, kan jag sen anse affären som utebliven och bryta det avtal som upprättats? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan inte bryta ett ingånget avtal på egen hand.
Du kan däremot häva avtalet om du anser att motparten inte uppfyllt sitt åtagande. Du bör då först ge motparten minst 30 dagar på sig att åtgärda felet, innan det är rimligt att häva avtalet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svar Conny, men du pratar om "rimligt" och "bör", det finns alltså inget regelverk, någon lagstiftning gällande liknande distansavtal?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|