Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur hitta ägare till bloggsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-18, 10:43 #1
VideoBengt VideoBengt är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2008
Nykomling

Standard Hur hitta ägare till bloggsida?

Jag har tröttnat på att folk "lånar" (=stjäl) bilder av mig till sina bloggar och hemsidor.

Tyvärr är det ju även företag som sysslar med detta "ofog" men då är det ju lättare att hitta adressen och skicka en faktura för den otillåtna bildpubliceringen.

Frågan är om det finns något sätt att få reda på vem som äger en privat bloggsida?

Via ett av de aktuella domännamnen har jag fått fram namnet på webbhotellet som bloggen ligger på.

Kan / vill / får dom lämna ut namnuppgifter på sina kunder?

Förmodar att det kan vara svårt att få uppgifter den vägen så finns det andra sätt?

Alla tips mottages tacksamt!
VideoBengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 10:54 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Svår juridisk fråga, grunden är om man kan få det till ett brottsmål vilket nog är föga troligt om man inte heter APB.

I ett brottsmål kan åklagare begära ut kunduppgifter, men tror du får driva det som civilmål och då måste du stämma en person/företag men svårt att stämma någon som du inte har uppgifter på.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 10:54 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Förstår mycket väl att du är irriterad men tycker du går helt fel väg. Om du ger dig ut efter privata bloggare och liknande så framstår du själv i ganska dålig dager vilket inte är bra reklam. Påpeka det hela och be dem ta bort bilderna istället för att skicka en faktura. Det är skillnad om det görs i vinstsyfte av ett företag. Då kan du mycket väl skicka en faktura (eller om de förra vägrar ta bort bilden).
Oläst 2011-11-18, 11:16 #4
Nykomling

Nykomling

Till "patrikweb"
Ang. det juridiska så är det ju ett brott mot upphovsrättslagen vad jag kan förstå.

Till "tartarendesire"
Ditt resonemang är lite märkligt tycker jag.
Om en privatperson stjäl en bild så är det lagbrottet okey tycker du men inte om ett företag gör det.
Jag trodde det rådde likhet inför lagen i det här landet.

Så varför skulle jag framstå i dålig dager?

Dessutom innehåller många bloggar diverse annonser, det får mig att tänka på att det finns ett visst ekonomiskt vinstintresse i bloggen, förutom själva bloggandet.

Så mina frågor kvarstår.
Oläst 2011-11-18, 11:23 #5
Supermoderator

Supermoderator

Det är inte okej oavsett vem som gör det vilket jag tycker framgick ganska tydligt av det jag skrev. Däremot är det en väsentlig skillnad hur det görs och i vilket syfte. Men det är givetvis upp till dig själv att avgöra i slutändan.

Privatpersoner som bloggar tjänar normalt sett bara småpengar på eventuella annonser och hade aldrig köpt din bild oavsett. Be dem ta bort bilden eller ange källa så får du istället lite gratis reklam. Vägrar de båda alternativen så är det ju en annan femma.
Oläst 2011-11-18, 11:26 #6
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av VideoBengt Visa inlägg
Jag har tröttnat på att folk "lånar" (=stjäl) bilder av mig till sina bloggar och hemsidor.

Tyvärr är det ju även företag som sysslar med detta "ofog" men då är det ju lättare att hitta adressen och skicka en faktura för den otillåtna bildpubliceringen.

Frågan är om det finns något sätt att få reda på vem som äger en privat bloggsida?

Via ett av de aktuella domännamnen har jag fått fram namnet på webbhotellet som bloggen ligger på.

Kan / vill / får dom lämna ut namnuppgifter på sina kunder?

Förmodar att det kan vara svårt att få uppgifter den vägen så finns det andra sätt?

Alla tips mottages tacksamt!
Du kan ju maila bloggen och snällt be dom ta ner dina bilder, eller åtminstone ange källhänvisning.

Rent marknadsföringsmässigt så är det snyggare att göra så än att kriga på och ge dig på bloggaren, att ge sig på bloggare brukar skapa ganska störande ringar på vattnet för de varumärken som gör det. Utnyttja det till din fördel och få lite credd för bra bilder istället.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 11:27 #7
captaindoes avatar
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2010
captaindoe captaindoe är inte uppkopplad
Flitig postare
captaindoes avatar

Reg.datum: Dec 2010
Du kan alltid "vattenmärka" dina bilder, vilket iaf visar vart bilden ursprungligen kommer ifrån. Det stoppar inte stölden, men du får i alla fall reklam samt att deras besökare vet vart de fick bilden ifrån.
captaindoe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 12:27 #8
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Tråkigt när det händer. Du får se det som en bra credit istället att du är duktig
Kan du bevisa att det är du som är skapare av bilderna och även visa vem som "snott" bilderna så kan du kontakta webbhotellet. De gånger jag har råkat ut för ngt liknande så har webbhotellen varit riktigt sjyssta. De har aldrig gett ut info utan själva kontaktat ägaren som efter en dag tagit bort bilderna. Vad de "hotar" ägaren vet jag inte, men ngt måste de ha hotat med eftersom bilderna försvinner förvånansvärt snabbt.

Kan du inte lägga in så bilderna visars genom flash istället? På så sätt kan de inte laddas ner. Själv kör jag med detta scriptet (dock ej flash):

RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(.+)?yourdomain.com [NC]
RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(.+)?www.yourdomain.com [NC]
RewriteCond %{REQUEST_URI} !^/images/dontsteal.gif [NC]
RewriteRule [^/]+.(gif|jpg|GIF|JPG|ico)$ http://www.yourdomain.com/images/dontsteal.gif [R,NC,L]

Senast redigerad av MusikMixen den 2011-11-18 klockan 12:50
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-18, 14:31 #9
Nykomling

Nykomling

Detta är väl medaljens baksida med med den digitala utvecklingen och internet förmodar jag.

Om jag vill ha ersättning för något jag gjort, men som någon annan stjäl istället för att betala för det, så blir jag "busen" om jag kräver betalt på något sätt. Suck!

När det gälller att skydda sig med "vattenmärkning" så försöker jag att göra det så mycket som möjligt.

Sen finns det bilder som är sålda i ett antal ex men som sedan helt plötsligt dyker upp på något annat ställe än man sålt den till. Då börjar det bli lite knepigt.
Någon sysslar då med otillåten exemplarframställning, men vem?

Tidningen, företaget, bloggaren som köpt bilden och lagt upp den på sin sida enligt avtal eller den som "lånar" bilden därifrån?

Den här tråden kom att handla mer om etik och moral än jag hade tänkt när jag ställde frågorna.
Oläst 2011-11-18, 15:35 #10
Supermoderator

Supermoderator

Allt det som tagits upp är relevant för dig som företagare och det har dessutom betydelse för vad rätten anser om det hela. Jag tycker du ser på det hela på helt fel sätt vilket kanske har att göra med bristande erfarenhet. Utnyttja situationen till din fördel istället och se det som gratis marknadsföring. Du kan endast gå på slutanvändaren (såvida du inte misstänker att någon säljer vidare dina bilder men det är nog ändå ganska ovanligt). Det är normalt sett inga problem att komma i kontakt med en aktiv blogg. Privata bloggare kommer knappast vara en viktig målgrupp för dig så det är väldigt onödigt att skaffa sig negativ publicitet på det viset.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-11-18 klockan 15:39
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
bildstöld, låna bilder

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017