FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Snälla, jag bryter snart ihop!!!!!
Jag drar allt från början.. Jag sitter just nu och kodar en wordpress-sida, och på startsidan så skall det visas olika storlekar på inläggen. inlägget högst upp skall vara störst, sen de 4 inläggen under skall vara lite mindre, och sen de resterande skall vara väldigt små inlägg. Jag ändrar inget i php, för jag kan INGENTING om php. Ber om ursäkt, jag vet att <?php echo "text"; ?> skriver ut texten text.. Men mer än så kan jag inte.. Utan jag ändrar istället allt i css. ![]() Jag använder mig av: :first-child :nth-child(2) :nth-child(3) :nth-child(4) :nth-child(5) Låter enkelt, visst? Ganska, men inte när wordpress inte vill som jag! Tänker er såhär: inlägg nr 2-4, skall visa en "utvald bild" (thumbnail) till vänster om titeln, inläggets text, datum och kategori. Det vill säga att titel, text, datum och kategori skall ligga till höger om bilden. ______ | ------ | TITEL | BILD | brödtext | ------ | datum -------- Enkelt? Jovisst! jag gör såhär: .post:nth-child(2) .attachment-post-thumbnail {float:left; width:125px; height:95px;} .post:nth-child(2) .entry-content {float:left;} .post:nth-child(2) .entry-title {font-size:20px;} Detta BÖR ju fungera, eller hur?! (ja jag har float'at datum och kategori också) Men det går inte.. Utan för att få det att fungera så måste jag specificera bredden på .entry-content till 495px.. (Så den får plats..) Men anger man ingen bredd borde den väl för tusan justera sig själv till rätt storlek, eller? ![]() Är det någon som förstår vad jag menar, eller vill hjälpa en medmänniska i nöd? Tyvärr kan jag inte länka någon sida, för detta är fortfarande hemligt.. Däremot kan jag visa sidan till den person som vill hjälpa mig! Kanske vet något enklare sätt. Eller kanske någon cool php snutt som lägger in ett id (specifikt för enskild inlägg) på 1-5 inlägget? Kontakta mig gärna om du tror du kan hjälpa mig! Tack på förhand! Fredrik Jonsson |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inlägget hör till klientsidans teknologier. Där kan du troligen få hjälp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du skriver ut din /theme/index.php kod här, eller skickar ett PM till mig så kan jag hjälpa dig att skapa detta genom PHP.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ja alltså. Index.php innehåller ju inte speciellt mycket kod. Däremot tror jag det är mycket intressantare att veta vad som loop.php innehåller.
INDEX.PHP <div id="content-wrapper"> <div id="content" role="main"> <?php /* Run the loop to output the posts. * If you want to overload this in a child theme then include a file * called loop-index.php and that will be used instead. */ get_template_part( 'loop', 'index' ); ?> </div> LOOP.PHP <?php /* How to display all other posts. */ ?> <?php else : ?> <div id="post-<?php the_ID(); ?>" <?php post_class(); ?>> <?php the_post_thumbnail(); ?> <?php if ( is_archive() || is_search() ) : // Only display excerpts for archives and search. ?> <?php $excerpt = get_the_excerpt( __( 'Fortsätt läsa <span class="meta-nav">»</span>', 'twentyten' )); echo string_limit_words($excerpt,25); ?> <?php else : ?> <div class="entry-content"> <h2 class="entry-title"><a href="<?php the_permalink(); ?>" title="<?php printf( esc_attr__( '%s', 'twentyten' ), the_title_attribute( 'echo=0' ) ); ?>" rel="bookmark"><?php the_title(); ?></a></h2> <?php the_content( __( 'Fortsätt läsa <span class="meta-nav">»</span>', 'twentyten' ) ); ?> </div><!-- .entry-content --> <?php wp_link_pages( array( 'before' => '' . __( 'Sidor:', 'twentyten' ), 'after' => '' ) ); ?> <?php endif; ?> <div class="pub-kat"><?php twentyten_posted_on(); ?> <?php comments_popup_link( __( '0 kommentarer', 'twentyten' ), __( '1 kommentar', 'twentyten' ), __( '% kommentarer', 'twentyten' ) ); ?> </div> <div class="s-kate"> <?php if ( count( get_the_category( ) ) ) : ?> <?php printf( __( '%2$s', 'twentyten' ), 'entry-utility-prep entry-utility-prep-cat-links', get_the_category_list( ', ' ) ); ?> <?php endif; ?> </div> <div class="clear"></div> </div> <?php comments_template( '', true ); ?> <?php endif; // This was the if statement that broke the loop into three parts based on categories. ?> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|