FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Har ni några tips på bra komplett företagssystem för order, fakturering, lager osv som helst är plattformsoberoende då vi kör både OS X och Windows? Och det vore trevligt om det kunde köras mot/med en produktkatalog på en webbsida (Joomla). Idag använder vi ett svenskt ordersystem som heter Amanda, det känns dock gammalt, är segt att köra på klientdatorerna, bökigt att använda, otroligt invecklat att installera på klientdatorer, klientprogrammet kan bara installeras i windows med lokal databas, servern kan bara installeras på egen windows server, går inte att koppla ihop med någon beställningsfunktion på webbsida osv. Man kan ansluta med fjärrskrivbord men även detta är bökigt. Jag har tittat lite snabbt på Wipcore Enova vilket verkar riktigt bra då man kan koppla sin webbsidas online produktkatalog till systemet för enkel beställning och lagerstatus osv, det verkar dock kräva att man installerar och kör program i windows och är kanske i överkant prismässigt för ett företag på ca 25 anställda och som idag endast har order via fax, e-post och telefon. Vi har idag inte bestämt om vi ska köra Windows server eller OS X server när vi nu sa se över nätverket då vi i praktiken endast behöver ett nätverk med lagring, tankarna går just nu mot en Mac mini Server med en Thunderbolt lagringsstation. Därför vore ett webbaserat system som kan installeras på en webbserver toppen, klienter som kan köras på win/osx och tillåter fjärranslutning så folk kan jobba utifrån, ungefär som en Joomla/Wordpress installation. Jag vet som sagt inte ens om det existerar sådana system och ställer därför frågan här då jag har stor respekt för ert kunnande och hoppas att ni har lite mer koll och förslag. Tack för att du orkade läsa hela vägen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Alla system passar inte alla, och det saknas alltid något för någon.
Det bästa är att leta reda på vilka system som finns på marknaden och göra en lista. Sedan skriver ni ner en kravspec på ert företag på saker ni verkligen behöver. Därefter ber ni om en demo-version på samtliga och prickar av på kravspeccen om systemet passar er. Det kan verka tidsödande, men skall man punga ut med flera tusen under flera år i avgifter är det värt att göra ordentlig research när man väl byter. Är tveksam till att det finns många färdiga till ex. Joomla. Se till att skaffa ett med API-stöd och skaffa en programmerare som fixar kopplingen till era sajter. Bara att googla på "affärssystem" så hittar man en uppsjö. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för snabbt svar!
Jag menade förstås inte att systemet skulle vara till Joomla utan tog mest Joomla som en jämförelse för sin enkelhet i installation och åtkomst från webbläsare. Jag tar till mig "API-stöd och en programmerare som kan ordna kopplingen mot webbutik" tack! Det var efter en del googlande som jag gav upp och skrev här för jag tänkte att någon annan redan körde eller visste om något bra system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Affärssystem är "by definition" svårt att hitta helt färdigt som passar. Jag har jobbat större delen av mitt yrkesverksamma liv åt att endera anpassa eller bygga helt skräddarsydda affärssystem till myndigheter och företag.
Ska man ha något som passar som hand i handske måste man skäddarsy systemet och det kräver några miljoner i projektbudget för att klara det. Har man inte dessa miljoner får man leva med skavankerna i standardsystemen. Eller göra mindre kompletteringar och anpassningar där de största bristerna enligt kravspecen finns. Men jag håller med Wojt om att ni ska skriva er egen kravspec helt utifrån era egna behov. Gör även en värdering av vad varje funktion är värd i pengar och på hur lång tid en investering ska betala sig. Det bör betala sig inom 5-10 år för att vara idé att investera i. Därefter byter ni troligen till ett nytt system som får en egen investeringskalkyl. Räkna med att ett komplett skräddarsytt affärssystem kostar ca 30 000-100 000 kr per användare (exkl utbildning) i grundinvestering och sen underhåll med 25-35% per år. Ett standardsystem som exempelvis VISMA/SPCS kanske kostar 15000-30000 kr i inköp plus lika mycket i utbildning. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-14 klockan 14:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack Conny, jag hade ingen aning om hur komplext och dyrt det var att investera tid och pengar i ett nytt affärssystem.
2011 trodde jag i min enfald att det fanns ett hyggligt utbud av färdiga, robusta och skalbara system som inte kostade som en bostadsrätt på fina gatan. Det blir till att ta med allt detta i framtidsplanerna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är därför det finns en marknad för standardsystem, där man fördelar utvecklingskostnaden på många kunder. För att täcka utvecklingskostnaden för ett affärssystem som kostar 250 000 000 kr att utveckla, så måste man sälja detta till exempelvis 1000 kunder som vardera i genomsnitt betalar 250 000 kr (enbart för utvecklingskostnaden). Ofta har dessa kunder kanske i snitt ett 10-tal användare och då blir utvecklingskostnaden ca 25 000 kr per användare. Ett system som VISMA/SPCS Administration har kanske sålts i 40 000 exemplar. Det systemet hör väl även till de billigaste systemet att utveckla på marknaden per användare. Då det kanske har kostat 20 Millar att utveckla (enligt mitt högst personliga estimat). Då blir utvecklingskostnaden per kund bara 500 spänn i snitt. Sen tillkommer marknadsföringskostnader och lite annat. De finns i lite olika varianter också. Observera att när jag pratar om Affärssystem så är det inte enbart ett bokföringsprogram jag pratar om utan om ett system som klarar en stor del av ett företags interna informationshantering (borträknat mejl och andra kommunikationssystem). Det är därför kollosalt viktigt att ni verkligen lägger ned ordentligt med tid och tankekraft på att ta fram en vettig kravspec för ert eget företags verkliga behov, nu och kanske ett 10-tal år in i framtiden. Att byta affärssystem är något man gör ovilligt och ju större organisation desto ovilligare att byta, då det kan bli hiskeliga kostnader. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-10-19 klockan 23:57 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Skulle jag välja system idag, så hade jag nog valt Fortnox. Det är kanske inte så välgjort, men eftersom det finns så många moduler, är ganska lätt och dessutom har ett api så är det väldigt skalbart.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Kolla även Specter punkt se