FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns en del inlägg online om att ha e-postserver på Amazon EC2 och generellt sett är de negativa. Men om någon här har personlig erfarenhet utav e-post på Amazon EC2 eller alternativa lösningar, vore jag tacksam om ni kunde dela med er.
Jag vill flytta en WP-sida till en mikroinstans. Det är enkelt och jag kan använda Amazon SES för de e-post som WP skickar. Men sedan vill jag flytta med, så att jag kan avsluta kontraktet med ett webbhotell där sidan nu ligger, e-postkonton. Ingenting avancerat, namn@domän.se bara. Så jag behöver en POP3/SMTP-server på EC2 som kan hantera detta. Problemet är att många säger att e-posten kommer blockeras etc. Vill gärna veta om detta gäller även i liten skala och om det är problem att ta emot e-post, eller bara att skicka. Aldrig testat att installera e-postservrar heller så har ni råd där, hjälp gärna till. Eller tipsa om alternativa tjänster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Använd Google Apps? Klart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad händer om du inte kan läsa mailen en morgon? Det ser ut som att EC2 har varit nere två gånger i år.
April: Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att driva en egen mailserver kräver sin man. Inte för att det är särskilt svårt utan för att det
är en extremt kritisk tjänst. För de flesta företag är det lika kritiskt som telefoni.. Detta kan vara bra att ha i tanke innan man väljer att ta han om servern själv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Instämmer. Jag kör webbdrift själv, men lejer alltid ut mailen. Det brukar vara värt pengarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Finns det någon mail-tjänst med större antal användare som inte haft nertid under minst 2 tillfällen i år (planerat underhåll givetvis medräknat)?
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Att drifta sin epost själv är det absolut bästa tycker jag.
Man får ha ett par relayservrar och sedan får man ha ett (eller flera) ställen dit mailen till slut skall hamna. Har man kontroll över relayservrarna så kan man enkelt styra om alla mail som ligger på kö om nu slutmålet går ner.. Givetvis skall allt ligga hos olika leverantörer/AS. Jag har även epost hos andra leverantörer men har i DNS satt MX till mina egna maskiner som sedan skickar dom vidare till leverantören. En typ av konfiguration kan då se ut så här: meddelande -> N x relay (mina, MX för domän) -> relay (min, detta är en punkt som kan omvandlas till nytt slutmål på tre sekunder) -> relay/slutmål (extern leverantör). Senast redigerad av Jake.Nu den 2011-11-26 klockan 03:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |