FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Håller på felsöker en bekants stationära Acer M5800 med följande spec: Intel Pentium E5300 4GB DDR3 RAM 1TB HDD NVIDIA GeForce GT 220 Jag har kommit fram till att det är grafikkortet som blir överhettat då datorn i idle har en temp på ca 60 till 70. Vad som uppstår är att datorn får en black screen, skärmen slocknar men själva datorn är igång fortfarande. Detta uppstår efter att datorn har varit igång ca 20min idle, den kan slockna tidigare om man gör något så krävande som att öppna webbläsare osv :-P Jag har formaterat om datorn samt installerat Win 7 Ultimate 64 bit och rätt drivrutiner från nätet, så något mjukvarufel kan det väl omöjligt vara? Jag har tipsat min bekant om att köpa en ny kylare till GPU, men jag vill veta säkert att det är grafikkortet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Enklast är väl att låna ett annat grafikkort och testa om den får svart skärm även med det.
Sen vet jag inte om jag skulle köpa en ny kylare till ett kort som kostar 500:- (cirka). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Finns det inte en integrerad grafikkrets på moderkortet som du kan testa med istället för GeForce-kortet? Det andra alternativet borde vara att klocka ner grafikkortet, vilket borde vara möjligt om du laddar ner mjukvaran från GeForce.
Vad händer om du startar datorn i felsäkert läge? Dör den då också? Edit: Köp inte ny kylare till grafikkortet. Köp istället nytt grafikkort. Ett GT 220 kostar i princip ingenting och ska knappt behöva någon fläkt överhuvudtaget. Senast redigerad av Gustav den 2011-10-19 klockan 12:08 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Om du öppnar lådan, klarar datorn längre period då?
Är det fläkt på gfx-kortet? Snurrar fläkten utan problem där? Hur är luftflödet i lådan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har inte tillgång till ett annat grafikkort tyvärr och det finns inget integrerat grafikkort på moderkortet. Jag själv har en bärbar dator.
Jag hittade en billig kylare på inet för 141 kr, denna: http://www.inet.se/artikel/5321303/a...-l2-pro-retail Den här datorn ska inte spelas på, tror han nämnde något om att den ska kopplas till hans projektor. Jonas > Ja, den klarar sig längre om luckan är öppen, har haft den borta under hela felsökningen går inte så bra när den är på. Yes fläkten snurrar. Gustav > Jag har inte provat felsäker läge. Jag får prova det senare. Men tycker ni fortfarande att jag ska nämna till min bekant att han behöver köpa ett nytt kort, eller? Grejen är att han har fått hem kylaren idag. Jag återkommer hur det går, tar gärna emot mer feedback, tack. Senast redigerad av LRantalainen den 2011-10-19 klockan 15:25 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det kan ju vara chassit som har dåligt luftflöde. Kolla var ingång(ar) respektive utgångar för luften finns så kan du nog rätt lätt föreställa dig hur luften rör sig. Passerar flödet grafikkortet? Är det mycket kablar eller annat i lådan som försämrar "framkomligheten"?
Är det tillräckligt starka fläktar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja det är väl inte världens bästa grafikkort så att säga
![]() Tycker att du borde investera i en gt 440. Mycket billig och håller bra. Detta händer väldigt många och precis samma sak hände mig för ett halvårssen. Blev tokig och köpte ett nytt grafikkort och då funkade det. Men jag GTX 440 eller GT440 tror jag. En 80 mm fläkt kyler kortet bra sålänge du inte skall köra tunga renderingsspel eller något annat grafikkrävande program. Själv sitter jag på ett sånt kort och har inte krånglat någon gång. Spelen jag kör är CS:s och minecraft. Annars programmerar jag mest. http://www.inet.se/artikel/5409142/g...e-gt440-1024mb Senast redigerad av frecka den 2011-10-19 klockan 17:31 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|