FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag var i kontakt med ett företag i USA som hade en intressant produkt som skulle passa på svenska marknaden. Dock undrade dem vad jag hade för plan. Min erfarenhet av att fungera som distributör för någon annans produkt är lika med noll, och min budget är väldigt liten till att börja med. Vill börja smått och försöka sälja in det direkt till butiker. Det gäller en teknisk produkt ungefär som lego.
Någon som har erfarenhet av att fungera som distributör och har tips att ge för själva planen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
När man väl har en grov plan kan man börja fundera att bolla detta med personer man har förtroende för. Det amerikanska företaget vill veta vad du har för marknadsplan, dvs hur har du tänkt att marknadsföra produkten, med vilken budget, vilka kanaler tänker du använda, vilken tidigare kompetens/markndskännedom har du om området o.s.v. Vilka distributionskanaler, hur kommer logistiken att fungera m.m. Allt detta kan du skriva i din affärsplan för detta nya verksamhetsområde. Sen är då frågan vilken roll du ska spela i denna affärsmodell, det är ju inte självklart att du ska vara distributör, du kan ju nöja dig med att vara importör, eller enbart importagent, eller om du ska vara detaljist, vem ska hantera support, returer, reklamationer, utbildning, reklammaterial, varuprover m.m. Det är f.ö. ganska vanligt att företag är enbart importörer/importagenter och sen säljer till grossister/distributörer i Sverige. Då har du färre potentiella kunder och de är lätt identifierbara. Du säljer i stället stora volymer till några få kunder. Affärssystemet kan se ut så här: Tillverkare->Exportör från USA->Importör till Sverige->Grossist->Distributör->Detaljist->Kund Du har även en Transportör mellan varje led.... Men som inte själv äger godset utan enbart transporterar det. Oftast är Grossist->Distributör sammanslaget till ett led men båda leden kan förekomma för vissa produkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bra inlägg Conny!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med, mycket bra inlägg.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ett mycket bra tips för dig som går i tankar att bli distributör:
Fråga om de istället har så du kan bli agent. Agent är i stort sätt samma sak bara att du slipper hålla lager. Du säljer in deras produkter och varorna skickas från istället direkt från deras lager alternativt att du säljer in varorna och efter att du sålt in x antal så skickas en stor laddning till dig. Du skickar sedan de vidare till dina kunder. Du behöver på detta sätt inte riskera något kapital. Försök att hålla dig borta från att själv hålla lager (även om det är bättre för dina kunder). Däremot kommer den provision inte hålla samma nivåer som om du vore distributör. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hur brukar procentfördelningen se ut när det gäller provison?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Allt beror givetvis på vilken typ av vara du ska sälja och också på hur mycket jobb du behöver lägga ner för att få deras varumärke känt i det land som du fått kontrakt för.
Är det så att du kan ta över ett varumärke som redan är inarbetat kan du räkna med att procenten är lägre än om du själv måste börja från start. Var också noga med att fråga hur marknadsföringen ska gå till. Om de ha en avsatt budget för ditt land eller om du själv ska stå för detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är viktigt att få ensamrätt i exempelvis Norden(Sverige, Finland, Norge, island, danmark) då är man även generalagent för Norden. I det ansvaret kan ingå att man tar ansvar för marknadsföring gentemot distributörerna men att distributörerna sedan tar ansvar för marknadsföring gentemot sina detaljister resp slutkunder.
Det bra att slippa binda upp kapital i varulager, det kostar både kapitalbindning, ränta och lagerkostnad, samt att det finns stora risker för svinn. Så länge man är liten aktör är det viktigt att dra nytta av det och inte ta så stora risker. Gör en ordentlig affärsplan med tonvikt på marknadsplan och logistik för att se om det hela kommer att fungera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan också tillägga det att om du ska bli distributör eller agent vill de oftast testa din kunskap och ge dig 6-12 månaders provtid. Se därefter till att skriva ett längre kontrakt (om det går bra med produkterna) så du inte marknadsför deras varumärken och sen blir bortkopplad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
För att få ensamrätt så kan tillverkaren kräva endera prövotid som du skriver eelr en kontantinsats för att "hyra" ensamrätten för en viss tid, den kan även vara kopplad till ett prestationskrav på att sälja ett visst antal enheter under prövotiden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|