Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Detta är inte en Good vs Evil tråd

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-30, 14:58 #1
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Green Flag Detta är inte en Good vs Evil tråd

Hej

Jag har jobbat med .NET / Microsoftteknologier under hela min programmerarkarriär. Jag har nyligen registrerat egen firma och upptäckt att det är lite svårare att hitta mindre kunder som har existerande .net siter som kräver underhåll eller vidareutveckling. Utan som .NET konsult får man ofta vända sig till större företag med komplexare system. Självklart finns det undantag, pratar mest generellt.

Jag har i alla fall bestämt mig för att kika på teknologier utanför min trygga microsoftlåda och valet ligger främst mellan två programmeringsspråk/ramverk.

PHP och Ruby on rails.

Jag skulle behöva lite tips/åsikter kring dessa två från folk som har erfarenhet av ena eller gärna båda. Jag vet att Ruby on rails är ett ramverk så refererar till dessa som teknologier.

Vilket skulle ni rekommendera mellan dessa två? Vill gärna höra pros vs cons.
Några intressanta faktorer för mig är:

- Hur lätt är det att lära sig?
- Hur utbrett är det bland mindre/medelstora företag?
- Hur produktiv är man?
- Bra communitysupport?

(referera gärna till ett php ramverk om ni tycker att det blir en bättre jämförelse)

Dessa typer av frågor leder ofta till trollkrig på forumen så vore riktigt snällt om ni inte bashade sönder ena teknologin framför den andra bara för att ni inte gillar det av ideologiska skäl.

mvh

//K
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 15:23 #2
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Min uppfattning är väl kanske att fler små/medelsmå företag tenderar att ha php-lösningar än RoR, och om det är pga detta du funderar på att gå bort från .NET så kanske det är svaret?

Själv hade jag hellre varit ninja på RoR än PHP, mest för egen skull
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 15:38 #3
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Jo jag har helt klart fått uppfattningen om att PHP är mycket större, åtminstone i Sverige jämfört med RoR.

Någon som vet hur utvecklingen av RoR ser ut i Sverige?
ökar den mycket? Har sett en del RoR jobb bland annonser, men betydligt fler php/.net.

Det lutar lite åt RoR just nu mest, för att jag läst en hel del om deras konventioner, TDD som jag gillar skarpt.
Men måste även tänka lite rationellt, finns det alldelles för få kunder inom den teknologin så...
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 15:40 #4
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
@Advocacy:

Utvecklar du i RoR idag?
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 16:40 #5
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
nej, bara börjat kika smått på det
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 17:20 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Vill du anpassa dig till marknaden så är valet enkelt - PHP. Annars är det helt upp till dig.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 17:48 #7
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jag körde mycket med klassisk ASP för ett antal år sen. Prövade PHP och gjorde några jobb men gick sen över till .NET och har stannat där.

När det gäller jobb så har jag många flera kunder som vill ha .NET-lösningar än PHP så för mig är valet ganska lätt. Jag personligen arbetar snabbare i .NET än i PHP. Fördelen för mig är också, när det gäller .NET, att kunderna kommer med flera andra önskemål tex Windows-applikationer etc. Dvs jag jobbar inte bara med webb-applikationer.

.NET eller PHP? Givetvis ska du välja där jobben finns för just dig.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 19:30 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jo, du har en poäng där Jan. Det beror lite på vilken typ av kunder man vill arbeta med. Myndigheter och stora, traditionella företag kör ofta .NET medan lite mer nytänkande och ungdomliga företag tenderar att välja PHP. Naturligtvis är detta en generalisering och det finns många undantag men rent allmänt ser det ut på det viset idag. Medellönen ligger nog fortfarande något högre på .NET-sidan tror jag men kan ha fel (?).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 20:14 #9
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 185
Har forskat lite, och ni har helt rätt gällande marknaden. Jag borde rent logiskt välja php även om jag hör många berättelser från folk som börjat med Ruby och vilken fröjd det är att jobba med RoR så håller fortfarande den dörren öppen

Denna uppfattning har jag fått kring PHP:
Överlägset populärast idag tack vare stor community, drupal, WP, Joomla , flera webbshoplösningar som alla stöds av bra, generösa licenser och stor användarskara. Används i allt från små till stora projekt. Allt från hobbykodare till corporate nivå.

RoR
Ovanligare i Sverige, men växer i popularitet och verkar ha boomat ordentligt utomlands. Används ofta till moderna Saas lösningar. Verkar vara mer lämpad för just applikationer på nätet dvs en site som inte är helt innehållsstyrd som tex en nättidning eller liknande. Trevlig syntax (detta är förståss åsikter)

Jaja, jag har ett par månader på mig att bestämma mig men uppskattar verkligen tipsen

Om det finns en RoR utvecklare på detta forum så hojta gärna till.

En fråga kring php-ramverk: Då man antagligen inte kommer att orka med att uppfinna hjulet mm

Vilket skulle ni rekommendera?

Det ska gärna finnas färdiga klasser för att skapa datakopplingar men inte abstraherat till löjliga proportioner, ska helst följa ett MVC-mönster.
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-30, 20:21 #10
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, du har en poäng där Jan. Det beror lite på vilken typ av kunder man vill arbeta med. Myndigheter och stora, traditionella företag kör ofta .NET medan lite mer nytänkande och ungdomliga företag tenderar att välja PHP. Naturligtvis är detta en generalisering och det finns många undantag men rent allmänt ser det ut på det viset idag. Medellönen ligger nog fortfarande något högre på .NET-sidan tror jag men kan ha fel (?).
Håller med om att många små företag väljer PHP och jag tror att det grundar sig ofta på att många väljer Open Source-lösningar som grund och där finns det mycket för PHP och sen rullar det på med PHP. Det finns också många programmerar som kör PHP vilket gör att det naturligt blir flera såna lösningar. Kunden lyssnar ofta på leverantören och väljer inte aktivt just PHP eller .NET utan väljer det som leverantören erbjuder.

Samtliga mina kunder är små och medelstora företag, inga myndigheter etc. Den röda tråden hos nästan samtliga är att de inte bara ska ha en ren webbapplikation utan även kopplingar till bla affärssystem eller Windowsapplikationer. Flera av mina kunder har ett nytänkande inom sin bransch så där håller jag inte med. Dock är inga av mina kunder undomliga företag utan väl etablerade inom sin branch så där har du möjligen rätt.

Har själv några PHP-sajter rullande men inga stora. Men för att testa och hänga med.

Lön? Inte en aning...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017