FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vad gäller egentligen ifall man låter en frilansare bygga upp en sida åt en och själva idén är unik än så länge. Hur kan man förhindra att designern/programmeraren inte bara tar idén och snabbt får ut en liknande tjänst på nätet?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Med avtal. Kräv sekretess, så att idén inte sprids, och att utvecklarna inte får bygga en liknande webbplats under avtalstiden.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack! Finns det några standardavtal som ni vet på rak arm som man kan använda sig av?
Å andra sidan kan designern/programmeraren säga till sin kompis att göra en likadan tjänst och det kommer man aldrig kunna kontrollera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Som emilv skriver så är det avtal som gäller. Den frilansare som du anlitar får inte sprida infon till någon, inte sin fru, tvillingbror, eller bästa kompis.
Du ska ta med en vitesklausul som är på ett så stort belopp att frilansaren inte kommer på tanken att bryta avtalet. Tänk dock på att ju mer krav du har på frilansaren desto dyrare blir dennes arvode. Vid en eventuell tvist blir det ju domstolen som får avgöra vad som är sant eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Ju bättre idén är, desto farligare mark. Även med avtal kan folk läcka idén till utomstående osv som sedan drar igång utan synbara kopplingar till den läckande frilansaren. Men avtal är förstås ett måste. Mark Zuckerberg är väl det tydligaste exemplet på att det är rent ut sagt skitfarligt att involvera utomstående i uppbyggnadsfasen ;-).
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ps. Jag har själv erfarenhet av folk som "snott" mina idéer rakt av för att jag låtit munnen babbla i för tidigt stadie. Dock ångrar jag inget i efterhand för det har varit ganska mediokra idéer och dessutom rätt små och betydelselösa projekt.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Under hur lång tid kan man ställa krav på frilansaren att denne ska hålla sekretessen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
10 år från underskrift är inga problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Med tanke på att utveckling av vissa produkter kan ta flera år är 10 år inget konstigt alls.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|