Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söker tips på högskoleutbildningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-28, 13:31 #1
Pettolajnen Pettolajnen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem

Hej!

Jag går nu på Södertörns Högskola programmet IT, medier och design (180hp) och är tyvärr ganska missnöjd med utbildningen och skolan. För det första så är skolan verkligen sämst på att informera oss studenter och kurswebben är en ren katastrof. Och föreläsarna känns inte engagerade. Skolan överhuvudtaget verkar ganska lam, ingen som jobbar där verkar intresserad av att lära ut och när det blir fel så skyller dom bara på varann. Detta påverkar i stor grad ens motivation och även kvalitén på programmet. Dessutom har jag nu kommit i insikt med att allting i detta program intresserar inte mig. Jag skulle helst villa plugga med bara webbutveckling och programmering. Lära mig flash, objektorienterad programmering, och även C/C++.

Jag har försökt söka lite på nätet men jag hittar faktiskt inte så många utbildningar, eller jag får inge grepp om vilka utbildningar det är som passar mig. Jag hitta en webmasterutbildning i Trollhättan, men den verkar vara ganska mycke nätbaserad. Jag vill gärna träffa människor att göra projekt och plugga ihop med. Högskolan i Kalmar finns ju också men där lär man sig inte C++ verkar det som.

Skönast vore väl en utbildning här i Stockholm men jag hittar inte så många. Jag vill gärna plugga heltid och få stöd av CSN.

DSV har ett kandidatprogram som heter IT och marknadskommunikation. Men jag kan inte riktigt läsa mig till vad man kommer få lära sig för språk i det programmet och vad programmet i största del handlar om. Är det någon som har eller pluggar på DSV i Kista? Vill gärna veta mer om vad du tycker i så fall.

Är det någon som har andra utbildningar att rekommendera? Jag vill veta alla som finns. För mig är det viktigt att det är en bra och engagerad skola och en seriöst utbildning av hög kvalitet.
Pettolajnen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-30, 09:08 #2
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Hej

Har själv gått telekomagister i Karlskrona BTH, men hörde att "Hyper Island" som vad jag förstår både har i Karlskrona och Stockholm, lär vara en intressant skola. Vet bara genom tidigare vänner som gått den, att de fokuserar rätt mycket på att ligga i marknaden med samarbeten med företag. Så när du nämnde flasch, tänkte jag tipsa om denna skola. Ring upp dem, be att få prata med studenter inom olika program. Jag tror de har ett fåtal program. Vet inte hur de är idag, men för ett par år sedan var de "med i matchen". http://www.hyperisland.se/

Lycka till, det viktiga är att se ur ett större perspektiv, som du verkar göra. En utbildning tar ett par år, men påverkar alla år i framtiden. Så må bra, oavsett hur lång tid det tar tills du sätter igång eller blir klar, och se dig själv vara glad och hålla ett examensbevis i handen en dag.

Tony
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-30, 09:58 #3
Undoredoos avatar
Undoredoo Undoredoo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Medlem
Undoredoos avatar

Hur länge har du gått utbildningen på Södertörn?

En bekant gick den utbildningen för några år sen och jag fick bilden av att det var en bra utbildning där det ställdes hyfsat höga krav på studenterna. Hon läste både Flash, C, design och webbutveckling i stort. Hon, och många i samma klass, jobbar idag som Flashutvecklare eller webbutvecklare på heltid.

Jag tror det kan bli svårt att hitta en utbildning där alla kurser faller en på läppen. Men om det är problem med oengagerade lärare så kan det ju vara en tanke att ta upp det med administrationen, oavsett om du väljer att sluta eller inte.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-30, 15:17 #4
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
DVP vid Uppsala universitet kanske?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-30, 15:25 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Undoredoo@Sep 30 2008, 09:58
Hur länge har du gått utbildningen på Södertörn?
En bekant gick den utbildningen för några år sen och jag fick bilden av att det var en bra utbildning där det ställdes hyfsat höga krav på studenterna. Hon läste både Flash, C, design och webbutveckling i stort. Hon, och många i samma klass, jobbar idag som Flashutvecklare eller webbutvecklare på heltid.
Jag tror det kan bli svårt att hitta en utbildning där alla kurser faller en på läppen. Men om det är problem med oengagerade lärare så kan det ju vara en tanke att ta upp det med administrationen, oavsett om du väljer att sluta eller inte.
Jag började nu denna höst. Vilket program gick hon? Läste hon kvällskurser eller bara de kurser som ingick i programmet? Jag har försökt ta reda på lite vilka kurser som ingår i det här programmet men problemet är att programmets egna hemsida inte fungerar, får "Fatal error"...känns som sagt "väldigt" proffsigt. Men de jag fått reda på genom att försöka kolla i schemat och fråga runt lite är väl att det kommer komma någon form av grund i php och flash. Men om det kommer komma C så vore jag väldigt glad. Jag ser i väldigt många platsannonser att företag söker kunskaper inom C/C++.
Oläst 2008-09-30, 17:37 #6
Undoredoos avatar
Medlem

Medlem
Undoredoos avatar

Citat:
Originally posted by Pettolajnen@Sep 30 2008, 15:25

Jag började nu denna höst. Vilket program gick hon? Läste hon kvällskurser eller bara de kurser som ingick i programmet?
Hon gick hela programmet IT, medier och design.

Just C-kursen tror jag inte var direkt djupgående, utan var mest ett sätt att få folk att förstå programmering. Men jag har tyvärr ingen aning om hur det har utvecklats sen dess. Tror faktiskt att hon gick i premiärklassen för hela programmet om jag inte är helt ute och cyklar.
Undoredoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-01, 12:23 #7
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Jag är partisk då jag själv gått på Hyper Island. Det är en hård utbildning men väldigt marknadsanpassad. Det du lär dig är faktiskt det du använder i verkliga livet sen. De brukar dessutom behöva kodare, mest grafiker där.

Finns i Stockholm och Karlskrona. Där jobbar du helt projektbaserat. Nackdelen är att de inte själva lär ut C++ utan fokuserar mer på Flash / After Effects och dyl.

http://www.hyperisland.se/index.986---1.html

Värt att kolla in i alla fall.
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-01, 16:20 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by bivald@Oct 1 2008, 12:23
Jag är partisk då jag själv gått på Hyper Island. Det är en hård utbildning men väldigt marknadsanpassad. Det du lär dig är faktiskt det du använder i verkliga livet sen. De brukar dessutom behöva kodare, mest grafiker där.
Finns i Stockholm och Karlskrona. Där jobbar du helt projektbaserat. Nackdelen är att de inte själva lär ut C++ utan fokuserar mer på Flash / After Effects och dyl.
http://www.hyperisland.se/index.986---1.html
Värt att kolla in i alla fall.
Verkar intressant. En fråga bara, är utbildningarna också på engelska eller? Nog för att jag kan engelska någorlunda i och för sig, men personligen tycker jag det är enormt mycket enklare på svenska. Bara att deras sajt är på engelska ger för mig ett jobbigt och rörigt intryck. Visst, det känns proffsigt och "coolt", men det förenklar knappast användandet av hemsidan.
Oläst 2010-08-22, 23:15 #9
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar

någon som har mer info om hyperisland eller som går där idag och kan berätta lite?
A.O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-20, 15:28 #10
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Kim247 Kim247 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Väcker liv i den här tråden eftersom jag står inför ett vägval och vet inte hur jag ska göra riktigt.

För tillfället studerar jag upp mina betyg för att nå grundläggande behörighet för högskolan och till våren 2012 så ska jag söka in på högskolan. Det är två program som intresserar mig och jag funderar på att söka båda två eller bara ett utav dessa.

http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hit...Id=1076#during

http://www.miun.se/sv/Utbildning/Hit...ProgramId=1061

Vilket utbildning ger jobb? Jag har en god vän som driver eget företag inom webbutveckling och han tycker jag ska läsa webbutveckling på universitetet och efter avslutad utbildning start eget företag som han. Men jag är kluven faktiskt då branschen för webbutveckling verkar vara överetablerad.

Nätverksdrift då? Försäkringskassan i Sundsvall nyanställer personal via universitetet om man visar framfötterna och jag pratade även med IT-avdelningen på Sundsvalls kommun och där tar man också emot studenter från universitetet.

Vad hade ni gjort om ni vore i mina kläder? Jag tycker om att pilla med nätverk, koppla och få det att funka. Samtidigt har drömmen alltid varit att skapa något eget, som en hemsida med mina egna funktioner och egen design.
Kim247 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017