FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag och min kollega har varsin enskild firma och ett handelsbolag och ska avregistrera enskilda firmorna och bara driva handelsbolaget.
Kan vi då låta handelsbolaget köpa diverse domännamn som står reggade på våra personnamn för samma pris som det kostar att regga dem i dag? Och kan sedan handelsbolaget sälja vissa domännamn vidare för högra pris? är det tillåtet att göra så? Vi kommer låta vissa domäner stå kvar i våra personnamn, så inget ägarbyte behöver ju göras eller? Hur gör man med varupartier som vi har i våra enskilda firmor, måste handelsbolaget köpa in dessa till inköpspris? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I princip, Ja!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Conny,
Tack för ditt svar. I "Princip" ? Någon sa att handelsbolaget inte behöver köpa in varupartiet med riktiga pengar, utan bara göra en faktura på beloppet, och att det skulle räknas som egen insättning eller något sådant, kan det stämma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Handelsbolaget behöver inte betala fakturan direkt, utan det kan vara en skuld tills ni tjänat in pengarna (men betala helst före årsskiftet om möjligt för att förenkla redovisningen och skatteansvaret), så slipper ni skyffla en massa pengar ur handelsbolaget i början (när det ofta är brist på just likvida medel). Det var det jag syftade på när jag skrev "i princip".
Men i princip så är det precis som du skrev i ditt första inlägg i denna tråd. Så du är helt rätt ute. Finns inte så mycket mer att tillägga, därav mitt korta inlägg.... Samtliga frågeställningar du tar upp är tillåtna och inga problem ur juridisk eller skattemässig synvinkel. I synnerhet om ni säljer inkråmet i era EF till handelsbolaget för inköpspriset. Handelsbolaget kommer sedan att bli den plattform ni tjänar pengar från i fortsättningen. Inte konstigare än så. Om du vill ha längre utläggning får du precisera vad du vill nå för mål. De frågor du tar upp i ditt första inlägg i denna tråd kan man i princip svara ja eller nej på, och svaret var ja på samtliga (i princip). På sista frågan skulle man i princip kunna svara nej, men det skulle inte vara vettigt att ta ett högre pris än inköpspriset om ni ändå ska bedriva verksamheten gemensamt i fortsättningen i handelsbolaget, så i princip svarar jag Ja på den frågan också. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 14:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Conny,
Tack för ett bra svar! Ok, så hur man än gör så måste handelsbolaget alltså köpa in varorna från enskilda firmorna? Så det som någon sa att varorna kan sättas in som egen insättning eller liknande, stämmer alltså inte? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Jag skulle låta handelsbolaget köpa varorna från de enskilda firmorna för att få det så enkelt som möjligt i bokföringen. Det ¨år i princip att sätta vilket pris du vill (typ 1 kr för hela varulagret) men det beror på hur din verksamhet ser ut. Det blir betydligt knepigare att bokföra om du gör på annat sätt.
I och med att du säljer varor från din enskilda firma till ett annat företag så blir det aldrig förmånsbeskattning om du säljer till underpris. Du gör bara en dålig affär in din enskilda firma, men en bra affär i ditt handelsbolag. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-03 klockan 04:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Och vips har man en ny firma med allt bra från den gamla utan att ha betalat så mycket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Ok, varulagret i enskilda firman har ett inköpsvärde på kanske 40.000 kr, men möjlighet att köpa in detta av handelsbolaget kommer inte att finnas den närmaste tiden i allafall. Vilket tycker du är bäst då? att köpa det till inköpspris? och sätta lång tid på fakturan? Enskilda firman ska ju avvecklas, så man det blir väl krångligt att betala av eller skjuta på betalningen av varulagret längre fram. Hmm svårt detta. Undrar även om du vet hur det fungerar gällande domännamn? Många av de domännamn vi har är registrerade på oss som privatpersoner, vi är ju firman. När vi nu vill föra över dessa till handelsbolaget, måste man då göra ägarbyte? har hört att man inte behöver det då det är handelsbolag dvs att det kan stå kvar i våra personnamn? Senast redigerad av Nyfiken den 2011-08-03 klockan 13:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Sälj hela varulagret för 1 kr till handelsbolaget, skattemässigt blir det i princip ingen större skillnad utan det blir bara enklare eftersom ni ändå skattar privat för överskottet i handelsbolaget. Du kan göra så eftersom du ju avvecklar din enskilda firma. Du kan även sälja pö om pö och ha båda igång samtidigt ett tag framöver.
Handelsbolaget är en egen juridisk person så domännamnen bör överlåtas till handelsbolaget. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 14:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Men vid en KK så kollar förvaltaren på "mystiska" affärer ca 6 månader bakåt i tiden för att se om det går att backa dem och göra "återvinning". Men så länge ett bolag inte går i KK så har man mycket stor frihet att hitta på konstiga affärer. Det är först när skattmasen förlorar intäkter som myndigheterna kan börja knorra. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-09 klockan 14:04 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|