Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback/kritik på företagssida och grafisk profil

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-04, 22:55 #1
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Standard Feedback/kritik på företagssida och grafisk profil

Hej,

Jag efterfrågar nu lite feedback på min företagssida.

Lite information om sidan, målgrupp och färgval:
Den tänkta målgruppen var små företagare som inte riktigt kommit igång med sin webbnärvaro och som är lite osäkra på hur det fungerar och hur det skulle gynna deras verksamhet, både utåt(hemsidor, marknadsföring) och internet(administrationssystem m.m.).
Färgerna är valda utifrån vad vi vill kommunicera med sidan. Den blåa grundfärgen symboliserar pålitlighet, stabilitet och trygghet. Vi vill vara en pålitlig och stabil partner som kan hjälpa företagarna in i på webben och locka dem att börja använda (våra) IT-tjänster. Vår andra färg, den gröna, symboliserar tillväxt och fräschhet, men även stabilitet, uthållighet och långsiktighet. Webben är någon ganska nytt för vår målgrupp och vi vill visa att man med hjälp av IT får möjligheter till effektivisering och tillväxt i verksamheten om man utnyttjar det på rätt sätt. Här kommer även växterna och bladen in. Den orangea komplementfärgen symboliserar energi, entusiasm och kreativitet.

Designen är en avvägning mellan flashiga funktioner(sliders och hover-effekter), enkelhet(enkel och tydlig navigation) samt inte för mycket störande designelement som inte bidrar till att uppfylla hemsidans huvudmål.

Jag efterfrågar främst feedback på designen, färgerna och upplägget i stort. Själva tjänsterna och erbjudandet kommer vi att ändra en del framöver så feedback specifikt om dem är inte så intressant. Det kommer dock vara samma bransch och samma målgrupp.

Tekniker som använts: PHP(med MVC-ramverket CodeIgniter), MySQL, JavaScript(jQuery med ett par plugins), HTML, CSS(3).

Länk till hemsida: http://goo.gl/2NSRo
Länk till grafisk profil: http://goo.gl/0IOwb
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-04, 23:39 #2
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Flitig postare

Sidan saknar 'whitespace' och horizontell balans.

Ge mer andrum för det mesta. Logotyp, säljtexten samt vissa andra sektioner behöver mer plats så helheten inte känns oproffsig och stressad. Kolla även på olika sakers bredd så du får något balanserad layout.

Att köra den orangea färgen mot en ljusblå bakgrunden sticker i ögonen. Gradienten under säljtexten tycker jag även du ska ta bort och ha de två olika blåa gå mot varandra direkt.

Tycker även att du skall byta ut en av dina sans-serif fonter mot slab eller serif.

Strunta i vad färger betyder och satsa på att få en palett som är tillfredställande för ögat istället.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-05, 10:24 #3
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Tack för feedbacken!

Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Sidan saknar 'whitespace' och horizontell balans.

Ge mer andrum för det mesta. Logotyp, säljtexten samt vissa andra sektioner behöver mer plats så helheten inte känns oproffsig och stressad. Kolla även på olika sakers bredd så du får något balanserad layout.
Vart vill du ha mer whitespace? Är vissa ställen eller är det generellt över hela sidan?
Vad menar du med att säljtexten behöver mer plats? Ska den lyftas fram mer och då hamna högre upp på exempelvis tjänster-sidan eller behöver den bara ges mer plats/whitepace?

Citat:
Att köra den orangea färgen mot en ljusblå bakgrunden sticker i ögonen. Gradienten under säljtexten tycker jag även du ska ta bort och ha de två olika blåa gå mot varandra direkt.

Tycker även att du skall byta ut en av dina sans-serif fonter mot slab eller serif.

Strunta i vad färger betyder och satsa på att få en palett som är tillfredställande för ögat istället.
Det behövdes en komplementfärg till den blå och den gröna som var de vi ville köra på. Det behövde vara en färg som livar upp sidan lite och som har hög kontrast emot både den blåa och den gröna. Därför känns det som det borde vara en röd eller orange färg. Jag tycker färgen är ganska behaglig även om den drar ögonen till sig direkt, men det är ju också lite av syftet.
Men om den sticker i ögonen måste vi nog tänka om lite. Vad bör jag ha för kompletterande färg till den gröna och den blå?

Citat:
Mjo, jag ska testa lite olika. Vad innebär "slab"?
Oläst 2011-08-05, 18:27 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Tack för feedbacken!

Vart vill du ha mer whitespace? Är vissa ställen eller är det generellt över hela sidan?
Vad menar du med att säljtexten behöver mer plats? Ska den lyftas fram mer och då hamna högre upp på exempelvis tjänster-sidan eller behöver den bara ges mer plats/whitepace?

Det behövdes en komplementfärg till den blå och den gröna som var de vi ville köra på. Det behövde vara en färg som livar upp sidan lite och som har hög kontrast emot både den blåa och den gröna. Därför känns det som det borde vara en röd eller orange färg. Jag tycker färgen är ganska behaglig även om den drar ögonen till sig direkt, men det är ju också lite av syftet.
Men om den sticker i ögonen måste vi nog tänka om lite. Vad bör jag ha för kompletterande färg till den gröna och den blå?

Mjo, jag ska testa lite olika. Vad innebär "slab"?
Säljtexten ( den stora orangea överst på startsidan ), headern (logotyp samt navigation), Tidigare projekt text samt lite annat behöver mer luft över och under.

Skippa den utsmetade skuggan på säljtexten och gradienten som går från blå till blå precis under. Till din sida hade jag nog bytt ut en av sans-seriferna mot en slab-serif, exempelvis Rockwell.

Tycker även du ska skippa vit text-shadow. Prova även göra alla gråa borders i något som passar mot bakgrunden, tex mörkare blå.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-06, 18:08 #5
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Säljtexten ( den stora orangea överst på startsidan ), headern (logotyp samt navigation), Tidigare projekt text samt lite annat behöver mer luft över och under.

Skippa den utsmetade skuggan på säljtexten och gradienten som går från blå till blå precis under. Till din sida hade jag nog bytt ut en av sans-seriferna mot en slab-serif, exempelvis Rockwell.

Tycker även du ska skippa vit text-shadow. Prova även göra alla gråa borders i något som passar mot bakgrunden, tex mörkare blå.
Tack för klargörandet.

Jag har ändrat lite nu.
Startsidan känns inte helt 100 nu. Jag ska nog göra om upplägget på den en del.

Gillade inte Rockwell så mycket men testade Georgia och den gillade jag.

Med "alla grå borders" manar du som är runt content-rutorna eller?
De skulle nog kunna vara mörkblåa ja.
Oläst 2011-08-07, 14:26 #6
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Reg.datum: May 2008
Du skriver att ni riktar er till småföretagare och privatpersoner som inte kommit igång. Det jag skriver nu är utifrån den målgruppen.

Startsidan känns anonym. Visst, ni skriver "vi", "dig" och "er" men jag får inget bild av er, om ni är "goda" eller "lurendrejare". Jag tror att ni skulle vinna på att redan på startsidan göra klart vem ni är och att ni förstår osäkra/rädda/halvt ointresserade personer/företag.

Om man inte redan skaffat en webbplats eller interna applikationer beror det nog på att man inte förstår varför man ska ha det och/eller att det är svårt/tar massor av tid. Så jag tror att ni ska motivera och lugna.

Detta var kanske inte så mycket om designen utan mer om upplägget
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017