FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
God kväll
Fick precis ett mail undertecknat av en CEO som påstår att vi på en av våra webbplatser har gjort intrång på deras copyright. Mailet ser ut enligt följande: Citat:
Är detta bullshit? Någon annan som har fått liknande mail med liknande hot/krav utan anledning? Hela upplägget känns mycket märkligt med tanke på att de har skickat på min personliga e-postadress som inte är synlig någonstans på vår webbplats. Dessutom känns siffran "160,000 USD" helt tagen ur luften... vad baseras denna på egentligen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för den länken!
Det är samma namn som är undertecknad i mina mail. Fick dessutom ett nytt mail nyss med exakt samma text och en word-fil bifogad. När man öppnar word dokumentet ligger den en bild av en PDF fil i dokumentet och under står det "double click to unpack and view". Ha ha snyggaste någonsin ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag märker att scammarna/spammarna blivit betydligt mer sofistikerade. Jag jobbar med turism på nätet och får ofta scam-mail i vilka folk påstår sig vilja turista här. Dock är de sällan specifika om vilket hotell eller vilken (exakt) ort de åsyftar, så redan där kan man ana att de egentligen är skitstövlar. En annan detalj är att de verkar verkligt benägna om att betala snabbt (de vill förmodligen komma åt dina kortuppgifter etc), trots att de inte ens valt hotell. Det är ju också en klar indikation på att de är skojare. Än är det ganska lätt att urskilja dem från riktiga kunder, men jag är fullkommligt övertygad om att den dagen kommer då de i än större utsträckning kommer nischa sig och "attackera" individuella företag eller mindre grupper av sådana. Var på er vakt!
![]() |
Svara |
|
|