FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, har läst på lite i gamla trådar angående .se-adresser o registrerade varumärken.
Scenariot är: - Ett företag som har ett varumärke registrerat sedan 2000 hos PRV. - Lydelsen är registrerad som "XX XXXXX" och med bindestreck "XX-XXXXX". - Företaget har endast haft se-adressen med bindestreck, varpå senare år märkt när det ska satsas lite mer på webb, att någon registrerat samma adress utan bindestreck (det registrerade varumärket utan bindestreck). Går man in på den siten är det endast reklam. Alltså, de vill endast ha type-ins som jag ser det då folk skriver utan bindestreck då de skriver in URL i adressfältet. Tänkte jag kunde få lite mer kött på benen gällande ATF, är det här mellanslaget i registreringen hos prv ett problem för att ha rätt till domännamnet i fråga? Vad tror ni?? Mvh Magnus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns ju inget givet svar på din fråga.. Men mellanslaget är ju helt irrelevant, går inte att ha mellanslag i domännamn...
Dock är bara varumärket som du nämner EN av TRE rekvisit som måste vara uppfyllda. Måste även kunna påvisa att domännamnet registrerats/använts i ond tro vilket reklamen i sig inte måste vara - finns flera ATF-utfall där registranten lyckats påvisa att denne har många domäner tänkta för utveckling och de undertiden är parkerade med reklam. Vilket i sig är sunt förnuft och fullt legitimt. Finns mycket matnyttigt hos IIS själva: http://www.iis.se/domaner/atf Läs gamla tvister och titta på utfall. Nu vet jag inte vilken domän det rör sig eller om företaget varit i kontakt med registranten? Oftast tar det nog mindre tid och blir betydligt billigare än att koppla in jurister och försöka lösa det vid en tvistlösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eftersom mellanslag inte kan förekomma i domännamn så har jag aldrig hört något annat än att domänen XXXXXXX.se räknas som identisk med varumärket XX XXXXX. Sen ska då de övriga två rekvisiten också vara uppfyllda för att ATF:en ska gå sökandens väg. Läs både gamla fall och Allmänna Villkor för Toppdomänen .se för att bilda dig en uppfattning. Länken fick du av kippex. Därefter bestämmer du dig för om du vill försöka köpa loss domänen från nuvarande innehavare eller göra en ATF. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Blir till o kontakta ägaren i fråga. |
||