FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag arbetar en del med privatlån och tänkte på hur säker man kan va på att man alltid får betalt för de lån som blir utbetalda. Finns det någon chans för att lån som blir utbetalda inte alltid redovisas till affiliatebolagen tror ni? Hur spåras detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta är en stor fråga eftersom det både involverar hur spårningen fungerar, hur rapporteringen av godkänd försäljning ser ut och om det är möjligt att i efterhand ta bort sales i efterhand.
Kortfattat så kan jag berätta att spårningen inte alltid fungerar. Om du exempelvis ska få provision om ett köp sker inom 30 dagar efter klicket, så fungerar detta bara om du använder samma webbläsare på samma dator. Det fungerar oftast inte heller om du har tömt dina cookies. Vidare måste också de cookies som sparas vara rätt inställda så att de faktiskt inte raderas av sig själv. När ett köp genomförs så måste en försäljning rapporteras till affiliatenätverket, som i sin tur kollar vem som ska få pengarna. Om annonsören i detta fall bara rapporterar in vissa sales så syns inte detta i statistiken att det är "för lite". Det kan exempelvis vara så att sales bara rapporteras med vissa betalmedel. Faktura, kontokort och PayPal behöver inte nödvändigtvis vara konfigurerade så att de alla rapporterar sales. I det sista steget kan annonsören godkänna eller neka en order. Detta sker om personen inte varit kreditvärdig, om man fått retur, om varan inte fanns osv. Detta kan givetvis missbrukas men då ser man också ofta att avslut försvinner från sin statistik. Om en annonsör fuskar så brukar det sluta med att man inte längre vill annonsera för dem, eftersom man inte tjänar några pengar. Så kanske löser sig problemen "av sig sjävl"........!? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan aldrig vara helt säker på att få betalt. De flesta annonsörer förstår dock att du inte vill visa deras annonser gratis och inser därför att det ligger i deras intresse att du som affiliate får betalt. Men all ärlighet i världen förhindrar inte att du missar sales pga att tekniken som används för att spåra dem inte är fulländad.
En bra annonsör tar dock allt i beaktande och erbjuder en provision som tar hänsyn till ett visst svinn. I slutändan så spelar det ju ingen roll hur många sales du har varje månad, eller hur mycket betalt som du får för varje sale. Utan det enda som räknas är den totala summan som du får i provision. Tjänar du inga pengar på att visa en annons, så får du ersätta den med en motsvarande från annan annonsör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Detta skulle kunna leda till högre ersättning eftersom både klick och exponering skulle kunna vara en "okänd faktor", man kan också ha vissa kollektiva faktorer där försäljning mäts kollektivt och inte per individ. Detta skulle också underlätta mätningen och göra det möjligt för fler butiker att vara med utan knepig teknisk implementering. En tanke ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Låter vansinnigt, i alla fall för oss som för det mesta köper trafik på ett eller annat sätt. Man måste kunna budgetera framtida kampanjer i synk med avkastningen på forna och pågående.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Min tanke var att det skulle bli mer stabila kassaflöden och att du därmed skulle få enklare att kalkylera. Jag tänker mig att att antalet sales och värdet för dessa i dagsläget varierar väldigt mycket. Men där har du säkert mer erfarenhet, kanske är det redan stabilt för dig?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
För småsajter, spontanbloggare och folk som inte lever eller driver företag på trafiken är det säkert uppskattat med snabba utbetalningar - men det är ju inte där pengarna ligger för affiliatenätverk. Kampanjbudgetering för större affiliates (eller företag generellt) grundar sig ju sällan på det faktiska kassaflödet "i plånboken", utan på att kostnaden och returen är förutsägbara. Ungefär som en faktura man skickar iväg men inte fått ännu.
Vet man att sina kampanjer konverterar med en viss procent så köper man trafikpushar vid relaterade evenemang, tv-reklamer eller vad det nu kan vara. Om då tariffen plötsligt skulle sjunka på grund av kollektivet (av affiliates) skulle i alla fall jag inte våga satsa. Men det är bra med nytänk inom nätverken, uppläggen har ju sett de samma ut i evigheter nu. Så ta min högst subjektiva åsikt för vad den är : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag tänker mig att om man väger in faktorer som antal klick, antal annonsvisningar och kanske till och med hur länge man sett en viss annons så kommer utbetalningarna faktiskt bli mer stabila. Idag vill ingen ge ersättning för klick eftersom folk börjar fuska, men genom att inkludera det som en variabel bland flera skulle också annonsörer betala mer. Citat:
Jag tror första steget inom detta område är att öppna upp så att inte bara "sista klicket" får ersättning. Steg ett är att faktiskt se vilka andra sajter som varit involverade i ett köp, steg två är att dessa sajter själv kan börja samarbeta, steg tre... förslag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men hur ska affiliatenätverken veta när kundens lånehandlingar inkommit till banken, hänger det på att banken meddelar detta eller finns det någon djup spårning? Någon som är insatt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vid ersättning på lead har i alla fall nätverken bättre koll på att allt går korrekt till (att trackingpixeln ligger på plats, möjlighet att göra automatiserade tester på avslut), om man nu har större tillit för dem. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|