Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kan man va säker på sales?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-04-13, 02:52 #1
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2009
Mycket flitig postare

Standard Hur kan man va säker på sales?

Jag arbetar en del med privatlån och tänkte på hur säker man kan va på att man alltid får betalt för de lån som blir utbetalda. Finns det någon chans för att lån som blir utbetalda inte alltid redovisas till affiliatebolagen tror ni? Hur spåras detta?
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 11:57 #2
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Medlem

Detta är en stor fråga eftersom det både involverar hur spårningen fungerar, hur rapporteringen av godkänd försäljning ser ut och om det är möjligt att i efterhand ta bort sales i efterhand.

Kortfattat så kan jag berätta att spårningen inte alltid fungerar. Om du exempelvis ska få provision om ett köp sker inom 30 dagar efter klicket, så fungerar detta bara om du använder samma webbläsare på samma dator. Det fungerar oftast inte heller om du har tömt dina cookies. Vidare måste också de cookies som sparas vara rätt inställda så att de faktiskt inte raderas av sig själv.

När ett köp genomförs så måste en försäljning rapporteras till affiliatenätverket, som i sin tur kollar vem som ska få pengarna. Om annonsören i detta fall bara rapporterar in vissa sales så syns inte detta i statistiken att det är "för lite". Det kan exempelvis vara så att sales bara rapporteras med vissa betalmedel. Faktura, kontokort och PayPal behöver inte nödvändigtvis vara konfigurerade så att de alla rapporterar sales.

I det sista steget kan annonsören godkänna eller neka en order. Detta sker om personen inte varit kreditvärdig, om man fått retur, om varan inte fanns osv. Detta kan givetvis missbrukas men då ser man också ofta att avslut försvinner från sin statistik.

Om en annonsör fuskar så brukar det sluta med att man inte längre vill annonsera för dem, eftersom man inte tjänar några pengar. Så kanske löser sig problemen "av sig sjävl"........!?
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 12:08 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du kan aldrig vara helt säker på att få betalt. De flesta annonsörer förstår dock att du inte vill visa deras annonser gratis och inser därför att det ligger i deras intresse att du som affiliate får betalt. Men all ärlighet i världen förhindrar inte att du missar sales pga att tekniken som används för att spåra dem inte är fulländad.

En bra annonsör tar dock allt i beaktande och erbjuder en provision som tar hänsyn till ett visst svinn. I slutändan så spelar det ju ingen roll hur många sales du har varje månad, eller hur mycket betalt som du får för varje sale. Utan det enda som räknas är den totala summan som du får i provision. Tjänar du inga pengar på att visa en annons, så får du ersätta den med en motsvarande från annan annonsör.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 12:23 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
I slutändan så spelar det ju ingen roll hur många sales du har varje månad, eller hur mycket betalt som du får för varje sale. Utan det enda som räknas är den totala summan som du får i provision. Tjänar du inga pengar på att visa en annons, så får du ersätta den med en motsvarande från annan annonsör.
Jag fick en idé: Tror ni det skulle fungera med ett affiliatenätverk där man inte alls vet hur mycket man kommer få? Där istället en nära relation, långsiktighet och snabb utbetalning skulle kunna vara faktorer som gör att man ändå vågar satsa.

Detta skulle kunna leda till högre ersättning eftersom både klick och exponering skulle kunna vara en "okänd faktor", man kan också ha vissa kollektiva faktorer där försäljning mäts kollektivt och inte per individ. Detta skulle också underlätta mätningen och göra det möjligt för fler butiker att vara med utan knepig teknisk implementering.

En tanke
Oläst 2011-04-27, 13:23 #5
Perben Perben är inte uppkopplad
Flitig postare

Flitig postare

Låter vansinnigt, i alla fall för oss som för det mesta köper trafik på ett eller annat sätt. Man måste kunna budgetera framtida kampanjer i synk med avkastningen på forna och pågående.
Perben är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-27, 14:01 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Perben Visa inlägg
Låter vansinnigt, i alla fall för oss som för det mesta köper trafik på ett eller annat sätt. Man måste kunna budgetera framtida kampanjer i synk med avkastningen på forna och pågående.
Min tanke var att det skulle bli mer stabila kassaflöden och att du därmed skulle få enklare att kalkylera. Jag tänker mig att att antalet sales och värdet för dessa i dagsläget varierar väldigt mycket. Men där har du säkert mer erfarenhet, kanske är det redan stabilt för dig?
Oläst 2011-04-27, 16:27 #7
Flitig postare

Flitig postare

För småsajter, spontanbloggare och folk som inte lever eller driver företag på trafiken är det säkert uppskattat med snabba utbetalningar - men det är ju inte där pengarna ligger för affiliatenätverk. Kampanjbudgetering för större affiliates (eller företag generellt) grundar sig ju sällan på det faktiska kassaflödet "i plånboken", utan på att kostnaden och returen är förutsägbara. Ungefär som en faktura man skickar iväg men inte fått ännu.

Vet man att sina kampanjer konverterar med en viss procent så köper man trafikpushar vid relaterade evenemang, tv-reklamer eller vad det nu kan vara. Om då tariffen plötsligt skulle sjunka på grund av kollektivet (av affiliates) skulle i alla fall jag inte våga satsa.

Men det är bra med nytänk inom nätverken, uppläggen har ju sett de samma ut i evigheter nu. Så ta min högst subjektiva åsikt för vad den är : )
Oläst 2011-04-30, 14:04 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Vet man att sina kampanjer konverterar med en viss procent så köper man trafikpushar vid relaterade evenemang, tv-reklamer eller vad det nu kan vara. Om då tariffen plötsligt skulle sjunka på grund av kollektivet (av affiliates) skulle i alla fall jag inte våga satsa.
Men vet man verkligen vilken konvertering man kommer ha? Ligger den verkligen så stabilt som du tänker dig? Är det inte så att konverteringen varierar i många affiliateprogram och att det är just därför som det är svårt att köpa trafik till dem utan att ta stora risker?

Jag tänker mig att om man väger in faktorer som antal klick, antal annonsvisningar och kanske till och med hur länge man sett en viss annons så kommer utbetalningarna faktiskt bli mer stabila. Idag vill ingen ge ersättning för klick eftersom folk börjar fuska, men genom att inkludera det som en variabel bland flera skulle också annonsörer betala mer.

Citat:
Men det är bra med nytänk inom nätverken, uppläggen har ju sett de samma ut i evigheter nu. Så ta min högst subjektiva åsikt för vad den är : )
Jag håller med om att det behövs nytänk och mitt förslag är absolut en av de mest extrema lösningarna och inget jag i nuläget förespråkar. Jag gillar att leka med tanken.

Jag tror första steget inom detta område är att öppna upp så att inte bara "sista klicket" får ersättning. Steg ett är att faktiskt se vilka andra sajter som varit involverade i ett köp, steg två är att dessa sajter själv kan börja samarbeta, steg tre... förslag?
Oläst 2011-05-21, 21:47 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Men hur ska affiliatenätverken veta när kundens lånehandlingar inkommit till banken, hänger det på att banken meddelar detta eller finns det någon djup spårning? Någon som är insatt?
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-05-22, 13:28 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av audemars Visa inlägg
Men hur ska affiliatenätverken veta när kundens lånehandlingar inkommit till banken, hänger det på att banken meddelar detta eller finns det någon djup spårning? Någon som är insatt?
Då annonsören (banken) godkänner transaktionen i nätverkens gränssnitt så verkställs betalningen ut till publisher, mao har nätverken ingen insyn i den delen. Förfarandet sker oftast genom att annonsören batchar in filer (xml, csv, etc) med transaktionsnummer till nätverket med jämna intervall. Samma grej kan användas för att invalidera köp, t.ex om betalningen strulat, fuskbeställningar etc.

Vid ersättning på lead har i alla fall nätverken bättre koll på att allt går korrekt till (att trackingpixeln ligger på plats, möjlighet att göra automatiserade tester på avslut), om man nu har större tillit för dem.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017