FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Går det på något sätt att kolla om någon $_POST isset med php?
Då menar jag inte att kolla en specifik $_POST som t.ex. if (isset($_POST['submit'])) utan kolla om det finns någon $_POST över huvudtaget som är isset. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hittade svaret på ett annat forum, så tänkte dela med mig.
if ($_POST) kollar ifall någon $_POST över huvudtaget har skickats med sidan. Detta är skitbra då jag har samlat alla mina händelser som ska triggas i fall något formulär har postats till sidan i en inlänkad php fil. Oh happy day! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Annars är det mer korrekt med:
PHP-kod:
fördelen är om man får bort repetetiv kod från sidorna. Tex. PHP-kod:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Du gör ju samma kontroll i funktionen som du lika gärna skulle kunna göra direkt i koden. Det hade ju till och med blivit kortare om du skrev den direkt i koden såhär: PHP-kod:
Massa specialfunktioner i onödan gör bara koden onödigt komplex. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för tipset robincox! Brukar ganska ofta göra något när formulär postats, så nu slipper jag hålla koll på variabelnamn.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Anledningen till att jag vill ha if ($_POST) och inte if ($_POST['something']) är att jag har en php sida som jag includar om någon $_POST finns över huvud taget. Finns det någon $_POST så kommer massor av if (isset($_POST['differentValues'])) att kollas. Jag sparar en massa laddningstid genom att hoppa över alla $_POST kollningar om det inte finns någon $_POST över huvud taget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
if($obj->isset()) include('file.php'); Och om man vill hämta ett värde så skriver man $obj->post('key'); Motsvarande metoder ska också finnas för $_GET etc. Kolla hur ramverk såsom Codeigniter har implementerat detta. Men vill man inte programmera objektorienterat så skulle jag föredra Jonas lösning under alla omständigheter. Jag vet inte hur din kod ser ut men jag antar att du ändå kollar vilka specifika värden som är tillagda, innan du försöker göra något med dessa. Så du borde väl egentligen göra det typ såhär: if($obj->validate()) include('file.php'); validate antas här vara en funktion som validerar din formdata och laddar in filen bara om formulärdatan går att använda till någonting. Det vore en bra lösning. Kör man inte objektorienterat så skulle jag ha gjort likadant d.v.s. validerat först och sedan baserat på valideringen inkluderat filen. Inte kollat om någon data finns, ladda in filen och sedan låta den göra valideringen. Men jag hade inte programmerat på det här sättet överhuvudtaget så vad vet jag... En sista sak bara. Det är inte den här typen av optimeringar som sparar "massa med laddningstid" så Don't Repeat Yourself-principen och god struktur trumfar att minska antalet operationer, i det här sammanhanget, varje gång. Enligt min åsikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför inte bara kolla om _POST är tom?
PHP-kod:
|